Kampagne skal skabe en bedre tone om bord på skibene

“Be a Buddy - not a Bully”

Kampagneposter. Foto: Sea Health & Welfare

Sea Health & Welfare, der har til opgave at fremme de søfarendes velfærd, sikkerhed, sundhed og trivsel, har siden 2019 kørt en kampagne, som sætter fokus på chikane og mobning til søs. Det centrale budskab i “Be a Buddy - not a Bully” kampagnen er, at vi skal passe på hinanden, og at alle har et ansvar for at skabe et sundt og sikkert arbejdsmiljø til søs.

Det overordnede mål er at skabe en handelsflåde, hvor der er plads til alle - uanset køn, etnicitet, hudfarve, seksuel orientering, religiøs overbevisning m.m.

Er I tilfredse med kampagnen?

”Jeg synes at vi er kommet bredt ud, og at mange kender kampagnens budskab - så på den måde er vi tilfredse. Men vi har jo ikke statistikker eller andet der dokumenterer, om kampagnen har virket ude på skibene”, siger Anna Bergmark, konsulent i Sea Health & Welfare, til Maritime Danmark.

Som et led i “Be a Buddy - not a Bully” blev der sendt en kampagnepakke med vejledning, plakater og andet materiale ud til samtlige skibe under dansk flag, for at skabe opmærksomhed omkring krænkende adfærd til søs.

Samtidig blev der oprettet en Helpline, som søfarende anonymt kan ringe til for at få råd og støtte til at håndtere krænkende adfærd.

Har der været mange henvendelser på Helplinjen?

”Der har ikke været helt så mange henvendelser på Helplinjen - måske 15 i alt. Men for os er det ikke et succeskriterie, at der er en hel masse henvendelser, fordi en del af vores budskab er, at vi gerne vil have, at man får løst problemerne om bord, hvis man føler sig mobbet eller krænket - at man snakker med nogen om bord eller i rederiet, og at bliver løst den vej rundt”, siger Anna Bergmark.

Kommer der stadig henvendelser?

”Ja, det gør der. Men langt hovedparten af de henvendelser vi har fået, er kommet ind via e-mail. Man føler sig måske lidt mere tryg ved at maile, frem for at ringe”. 

”Nogle henvendelser svarer vi selv på, mens vi i andre tilfælde tilbyder psykologhjælp. Man kommer ikke til at tale direkte med en psykolog, men vi giver oplysningerne videre, og så kontakter psykologen den pågældende. Hvad der herefter sker, er vi ikke inde over. Det foregår alene mellem den pågældende og psykologen”, siger Anna Bergmark.

Har kampagnen en udløbsdato?

”Så længe der bliver ved med at være interesse, og der er god feedback på værktøjerne, så tror jeg at vi fortsætter. Måske bliver vi ikke ved med at reklamere så aktivt for kampagnen, men vi vil fortsat have materialerne liggende. Så længe vi oplever, at der er problemer til søs, så er kampagnen stadig relevant”.

Hvad er dit overordnede indtryk af situationen ude på skibene?

”Mit personlige indtryk, når jeg snakker med skibene eller er ude at besøge dem er, at der er stor forskel. Der er nogle skibe, hvor der er en dårlig tone, og hvor der fortsat er brug for, at vi kører den her kampagne. Og så er der andre, og det er de fleste, hvor de har rigtig godt styr på det. Hvis jeg skal sige noget overordnet, så er det måske, at de skibe hvor der ikke er en fast besætning, hvor der er en meget stor udskiftning, der kan det være mere vanskeligt at videregive og fastholde en god kultur”. 

Krænkende adfærd til søs kan være mange ting: mobning, chikane og andre former for krænkelser - herunder også seksuelt krænkende handlinger.

Søfartsstyrelsen er på vegne af Erhvervsministeriet i gang med en omfattende undersøgelse af omfanget af krænkelser til søs i den danske handelsflåde. Det vides endnu ikke hvornår resultatet af undersøgelsen offentliggøres.

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

Tema: Sikkerhed

Sikkerhed er forudsætningen for alt arbejde der udføres, også i den maritime branche. I dette Tema dykker vi ned i vidt forskellige aspekter af sikkerhed - på havet, offshore og eksistentielt. Udstyr der kan forhindre at brand opstår, udstyr der anvendes til at bekæmpe brand - og udstyr der skal forbedre sikkerheden. Og så giver Erhvervsministeren sit bud på den sikkerhed der omgiver os alle.

Relateret indhold

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Rusland fortsat ikke en del af det gode selskab

20.11.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals investerer i Peru

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Høje bølger fører til aflysning af afgange

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Harren Group strømliner organisationen

05.11.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Welcome to the team

17.10.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM vil igen anløbe Rusland

14.10.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første skibstunnel er opgivet

27.09.2025Marstal Navigationsskole

Sponseret

Nu er der sat dato for Åbent Hus på HF-Søfart i Marstal

Jobmarked

Se alle

Småøernes Færgeselskaber

Aalborg Kommune søger skibsfører til Færger

Aalborg Kommune søger en skibsfører til varetagelse af sejlads ved overfarterne Hals-Egense og Aalborg-Egholm. Færgedrift er en del af infrastrukturen i Aalborg Kommune og formålet med den er at sørge for forbindelse for biler, passagerer og gods på de to overfarter. I det daglige løses opgaverne på færgerne af personalet i samarbejde med overfartslederen.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

31.12.2025

UFD/NIRAS

Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Spændende stilling som Maritim Rådgiver til The International Maritime Organization (IMO)

Ansøgningsfrist

16.12.2025

Ærøfærgerne

Ærøfærgerne søger skibsmaskinist af 1. grad til ruten Ærøskøbing / Svendborg.

Ved Ærøfærgerne hjælper vi hinanden på tværs af faggrænser og vores fælles prioritet er at give vores passagerer en tryg, sikker og behagelig overfart.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hans Følsgaard A/S

Key Account Manager / New Business Developer – MarineTech

Vil du drive teknisk salg til den maritime containerindustri – og være med til at udvikle fremtidens el-tekniske løsninger?

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark