Kampagne for for udenlands arbejdskraft
Fem af Danmarks største erhverv sætter fokus på de internationale talenter, der hver dag bidrager til vækst i landets virksomheder. Det på et tidspunkt, hvor manglen på arbejdskraft er det største i ti år.
Danske Rederier repræsenterer søfarten i en fire uger lang kampagne “Vækst på Tværs af Grænser”, der også omfatter repræsentanter for fødevarer, turisme, life science og energi. Kampagnen kulminerer med en konference på Christiansborg i dag.
Her er budskabet til politikerne klart: Dansk erhvervsliv har brug for mobilitet af arbejdskraft over grænserne, hvis der fortsat skal skabes vækst og velstand.
"Hvis danske virksomheder skal klare sig i konkurrence med udenlandske mastodonter, så kræver det den rigtige arbejdskraft. Og her er der brug for personer både fra Danmark, Rumænien, Kina osv.," siger Karen Hækkerup, adm. direktør, Landbrug & Fødevarer på vegne af de fem organisationer.
Debatten er højaktuel for tiden, for med en rekordlav ledighed i Danmark er der flere og flere virksomheder, der ikke kan skaffe den nødvendige arbejdskraft.
Faktisk har Styrelsen for Rekruttering og Arbejdsmarked netop udgivet en række nye tal, der viser, at manglen på arbejdskraft er på sit højeste i 10 år.
På konferencen deltager beskæftigelsesminister Troels Lund Poulsen (V), der sammen med regeringen, har et udspil på vej netop på dette område.
"Vi glæder os rigtig meget til at se, hvilke tiltag regeringen har på vej. Vi håber på en ambitiøs plan for international mobilitet, så vores virksomheder kan fortsætte med at udvikle sig," siger Karen Hækkerup.
For at give et indblik i virkeligheden deltager virksomhederne Novo Nordisk, Rederiet NORDEN, Tican, Geranium og Ørsted, og konferencen afsluttes med debat med Morten Bødskov (S) og Joachim B. Olsen (LA)
Kilde: Danske Rederier