Kalundborg Havn satser på de største
Siden Kalundborg Havn i 2004 startede med krydstogtanløb, er konkurrencen blevet meget mere intens. For mange flere danske havne markedsfører sig nu som destination over for krydstogtrederierne. Derfor vil Kalundborg Havn fremover satse på at tiltrække de allerstørste krydstogtskibe.
”I 2004 var vi fire havne, der arbejdede med krydstogtanløb. Nu er vi 14 havne, der markedsfører os som krydstogtdestination, og markedet er ikke blevet større. Tværtimod blev det i en periode mindre”, siger Bent Rasmussen, havnedirektør i Kalundborg, til Maritime Danmark.
Han tilføjer, at markedet blandt andet blev mindre, fordi flere krydstogtrederier trak sig ud af Østersøregionen på grund af de skærpede regler for svovludledning, da den lavsvovlholdige bunkerolie er dyrere end almindelig heavy fuel oil. Siden er oliepriserne som bekendt faldet kraftigt, og derfor gik det slet ikke så galt alligevel med prisstigningerne i kølvandet på kravene om lavere svovludledning.
”Nu er nogle af rederierne ved at vende tilbage til Østersøregionen, og det gælder blandt andet vores gamle kunde Thomson Cruises, hvilket vi naturligvis er glade for. De kommer foreløbig med fire anløb i 2017”, siger Bent Rasmussen.
Derudover arbejder Kalundborg Havn på en ny krydstogtstrategi, hvis formål er at differentiere Kalundborg Havn fra de mange andre danske havne, der også markedsfører sig over for krydstogtrederierne.
”Mange af de nye krydstogtskibe, der er ved at blive bygget, er jo enormt store. De kan tage 4-6.000 passagerer og er over 300 meter i længden. Langt fra alle havne kan tage imod så store skibe”, siger Bent Rasmussen om baggrunden for, at havnen nu går målrettet efter at tiltrække de største skibe.
Sideløbende arbejder havnen på en udvidelse af havnearealet, som også vil komme krydstogtskibene til gode. Havnen har tidligere arbejdet med planer om at bygge et nyt havneområde vest for Asnæsværket, og de planer er nu ved at blive støvet af og opgraderet.
”Vi har planer om at bygge en ny multiterminal, der kan bruges til bulk og mange andre ting. Der vil de store krydstogtskibe også fint kunne lægge til”, siger Bent Rasmussen, som dog afventer, at havnebestyrelsen tager en endelig beslutning om, hvornår byggeriet kan gå i gang.
Redaktionen