Jyske havne vil drive kunstig energi-ø
Seks vestjyske havne erklærer sig nu klar til at drive havnen på en kommende kunstig energi-ø og håndtere logistikken, hvis regeringen lykkedes med at realisere projektet, der ifølge havnedirektørerne kan gøre Nordsøen til Europas grønne kraftværk.
De vestjyske havne ved rigtig meget om havvind. Ikke mindst havnen i Esbjerg, der har udskibet hele 60 pct. af alle de havmøller, der er opstillet i Nordsøen. Det er baggrunden for, at direktørerne for havnene i Esbjerg, Hanstholm, Hirtshals, Hvide Sande, Thorsminde og Thyborøn i et indlæg i Jyllands-Posten appellerer til politikerne om at få en “langsigtet hovedrolle” i projektet, som blev præsenteret af erhvervsminister Simon Kollerup den 20. maj.
“Meget skal falde i hak, hvis energiøen skal levere på både forventningerne om lavere pris, højere effektivitet, erhvervseventyr og grøn jobskabelse herhjemme. Og en af forudsætningerne er, at havnene på vestkysten får en langsigtet hovedrolle. Altså en rolle, der ikke slutter i forbindelse med den officielle åbning. Vi er klar til at påtage os ansvaret for at drive havnen på energiøen og håndtere logistikken (maritim trafik, forsyning mv.),” skriver havnedirektørerne.
De argumenterer for, at det er en god idé fordi, der vil være stærke synergier mellem en ny havn på en kunstig ø i Nordsøen og infrastrukturen på vestkysten.
“Vi har mange hundrede års erfaring med at udvikle, bygge og drive havn, og i 2030 vil vi tilsammen have årtiers erfaring med netop havvind. Der samles og udskibes over 1 GW fra vestkysten om året. Det er mere end noget andet sted i verden,” påpeger havnedirektørerne.
Idéen om at etablere kunstige energiøer i Nordsøen blev lanceret i foråret 2017 af Danmark, Holland og Tyskland.
Regeringens nuværende forslag omfatter etablering af Bornholm som energiø i Østersøen og etablering af en kunstig energiø i Nordsøen
på 2 GW inden 2030 med plads til mindst 10 GW på sigt.
Kilde: Jyllands-Posten.