Is i Azovske Hav kræver første skibsofre
Fragtskibet Sandra II fik slået hul i den forreste ballasttank mens skibet fulgte efter en isbryder i Det Azovske Hav, kort efter at have forladt havnen i Azovsk. Skibet var på vej til Tyrkiet med en last hvede, men måtte søge til Eysk for at blive repareret.
Et andet fragtskib, Aspro, gik på grund fredag, da det var på vej ind i Eysk-kanalen. Det forlyder, at det var drivende isflager, der tvang skibet uden for sejlrenden, hvor det gik på grund.
Sandra II er på 3.134 tdw og bygget i 1976. Det sejler under St. Kitts flag og opereres af russiske SANDRA SHIPPING CO LTD i Sankt Petersburg.
Fragtskibet Aspro er på 3.260 tdw og bygget i 1974. Det sejler under Cambodjas flag og opereres af BLACK SEA SHIPPING MANAGEMENT CO. LTD, Ukraine.
For to år siden, vinteren 2011-2012, var den værste vinter i 50 år for de russiske og Ukrainske isbrydere, der opererede i Det Azovske Hav. Streng frost og voldsomme blæsevejr og storme gjorde, at mange skibe blev fanget i isen, eller måtte vente i dagevis på isbryderassistance.
Den usædvanligt kolde vinter, der først i 2012 ramte det sydlige Ukraine og Rusland, betød at 186 skibe på et tidspunkt sad fast i isen i Det Azovske Hav og Kerch-strædet, der er forbindelsen til Sortehavet.
Isen, der dækkede det meste af Azov havet, var de fleste steder omkring 30 centimeter tyk. Et andet problem var pakis, der dannede isskruninger med en tykkelse på op til 1,2 meter. Flere skibe måtte forlades af mandskabet, når isen pakkede sig og fik skibene til at synke.
Nogle af besætningerne på skibe, der sad fast i isen gennem længere tid, løb tør for både mad drikkevarer, brændstof og andre forsyninger.
Kilde: Maritime Bulletin