IMO vil øge sikkerhed i lukkede rum
IMO's underkomite for Farligt Gods, Faste Laster og Containere - DSC, har på et møde i London færdiggjort et revideret udkast til IMO's vejledning om adgang til lukkede rum. Udkastet sendes nu til den Maritime Sikkerhedskomite med henblik på vedtagelse.
Revisionen var afstedkommet af en fortsat høj frekvens af uheld i forbindelse med adgang til lukkede rum. Det nye er, at lukkede rum nu skal identificeres i det enkelte skib, at der skal fastlægges klare retningslinjer og procedurer for adgang til disse områder, og at der skal trænes i evakuering herfra.
Der var stillet forslag om, at vejledningen skulle suppleres med obligatorisk træning i sikkerheds-procedurer for adgang til lukkede rum, svarende til den, der i dag foretages med henblik på at kunne slukke brande og evakuere skibet. En række lande fandt det imidlertid mere hensigtsmæssigt at fremme bevidstheden om risici ved lukkede rum og identifikationen af samme via skibenes eksisterende sikkerhedsstyringssystem (ISM-koden). Hvorvidt underkomiteen vil anbefale, at der indføres obligatoriske øvelser, besluttes på det næste møde i september 2011.
Under mødet blev der tillige udarbejdet et endeligt udkast til en revideret kode om sikker praksis for skibe, som transporterer træ-dækslaster. Udkastet fremsendes nu til den Maritime Sikkerhedskomite og IMO's generalforsamling med henblik på vedtagelse.
Nederlandene fremlagde en omfattende undersøgelse, som søgte at identificere baggrunde for kollaps i containerstakke og tab af containere. Undersøgelsen pegede på, at en af de væsentligste årsager til tab eller skader på containere må tilskrives ukorrekte vægtoplysninger, hvilket afstedkommer interaktion mellem containerstakke og overbelastning af underliggende containere. Rapporten blev modtaget med en række entydige tilkendegivelser om, at der var behov for at indføre obligatorisk vejning af samtlige containere, eksempelvis ved deres ankomst til terminalen.
Korrespondancegruppen, som var nedsat for at gøre reglerne om stuvning og separering i IMDG-kodens kapitel 7 klarere og mere enkle, afleverede sit oplæg til mødet. Herudover blev en række ændringer til IMDG-koden og IMSBC-koden drøftet. De endelige forslag fremsendes nu til den såkaldte E & T arbejdsgruppe, som skal forberede de kommende ændringer af de to koder.
Kilde: Søfartsstyrelsen