IMO vil øge sikkerhed i lukkede rum

IMO's underkomite for Farligt Gods, Faste Laster og Containere - DSC, har på et møde i London færdiggjort et revideret udkast til IMO's vejledning om adgang til lukkede rum. Udkastet sendes nu til den Maritime Sikkerhedskomite med henblik på vedtagelse.

Revisionen var afstedkommet af en fortsat høj frekvens af uheld i forbindelse med adgang til lukkede rum. Det nye er, at lukkede rum nu skal identificeres i det enkelte skib, at der skal fastlægges klare retningslinjer og procedurer for adgang til disse områder, og at der skal trænes i evakuering herfra.

Der var stillet forslag om, at vejledningen skulle suppleres med obligatorisk træning i sikkerheds-procedurer for adgang til lukkede rum, svarende til den, der i dag foretages med henblik på at kunne slukke brande og evakuere skibet. En række lande fandt det imidlertid mere hensigtsmæssigt at fremme bevidstheden om risici ved lukkede rum og identifikationen af samme via skibenes eksisterende sikkerhedsstyringssystem (ISM-koden). Hvorvidt underkomiteen vil anbefale, at der indføres obligatoriske øvelser, besluttes på det næste møde i september 2011.

Under mødet blev der tillige udarbejdet et endeligt udkast til en revideret kode om sikker praksis for skibe, som transporterer træ-dækslaster. Udkastet fremsendes nu til den Maritime Sikkerhedskomite og IMO's generalforsamling med henblik på vedtagelse.

Nederlandene fremlagde en omfattende undersøgelse, som søgte at identificere baggrunde for kollaps i containerstakke og tab af containere. Undersøgelsen pegede på, at en af de væsentligste årsager til tab eller skader på containere må tilskrives ukorrekte vægtoplysninger, hvilket afstedkommer interaktion mellem containerstakke og overbelastning af underliggende containere. Rapporten blev modtaget med en række entydige tilkendegivelser om, at der var behov for at indføre obligatorisk vejning af samtlige containere, eksempelvis ved deres ankomst til terminalen.

Korrespondancegruppen, som var nedsat for at gøre reglerne om stuvning og separering i IMDG-kodens kapitel 7 klarere og mere enkle, afleverede sit oplæg til mødet. Herudover blev en række ændringer til IMDG-koden og IMSBC-koden drøftet. De endelige forslag fremsendes nu til den såkaldte E & T arbejdsgruppe, som skal forberede de kommende ændringer af de to koder.

Kilde: Søfartsstyrelsen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

03.12.2025ME PRODUCTION A/S

Sponseret

ME Production at Marintec China 2025

02.12.2025Maritimedanmark.dk

Ny leder til Nordjysk Brand- og Redningsskole

01.12.2025Maritimedanmark.dk

Kamp om nye medarbejdere til Det Blå Danmark

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Dan-Bunkering politianmeldt for krigsforbrydelser

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny CEO for Dan-Bunkering USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Nordea vil øge sit engagement i shipping

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Når kvinder går om bord, ændrer kulturen sig

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Fra Bunker Holding til Dansk Erhverv

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course