IMO møde om STCW-konventionen

IMO's underkomité om uddannelse og vagthold har afholdt sit 40. møde. Hovedemnet var de fortsatte drøftelser om en gennemgribende revision af STCW-konventionen samt drøftelser vedrørende sikker bemanding af skibe.

Der blev ikke truffet endelige beslutninger på mødet. Der forventes et ekstraordinært møde i efteråret 2009 om revisionen, og det forberedende arbejde forventes afsluttet i januar 2010. Revisionen af STCW-konventionen skal herefter vedtages på en såkaldt diplomatkonference i juni 2010.

Drøftelserne af konventionsændringerne omfattede en lang række emner, hvor nogle var af meget teknisk art, mens andre var mere principielle og dermed også mere kontroversielle, fx udvidelse af den ugentlige hviletid fra 70 til 77 timer og hvilke muligheder der skal være for at tillade fravigelser heri.

Der er fortsat støtte til en obligatorisk international promillegrænse på minimum 0,5, mens kravet om, at skibsføreren skulle efterprøve dette gennem regelmæssige kontroller om bord ikke fik samme opbakning. Dermed vil det være en myndighedsopgave at udføre kontrol med de nationale regler om spirituspåvirkning..

Som noget nyt blev der rejst spørgsmål om behovet for at se på kendskab til forholdsregler mod sørøveri og væbnede overfald på skibe. Der var generel opbakning til, at dette bør indgå i uddannelsen, men der udestår en nærmere udmøntning. Der er også generel enighed om, at det også skal være et obligatorisk element i uddannelsen at have et bedre kendskab til miljø og forebyggelse af miljøskader.

Der blev også drøftet krav om kendskab til brug af VTS-systemer og behovet for en ny officerskategori, der skulle have ansvaret for skibets elektriske systemer, den såkaldte ETO officer.

Der var generel opbakning til at der skulle ses på uddannelses- /kvalifikationskrav ved sejlads i Arktis/Antarktis, men at dette arbejde også skulle koordineres med revisionen af sejladsforskrifter m.v. for disse områder. Der er derfor igangsat et arbejde med at finde ud af, hvad der i givet fald er behov for.

Der er fortsat ikke konsensus om behovet for en revidering af IMO's forskrifter om sikker bemanding, og om dette skal ske i form af en revision af de eksisterende vejledende IMO-retningslinier om sikker bemanding. Også dette emne vil kræve videre drøftelser og forhandlinger, herunder samarbejde med andre komiteer i IMO.

Kilde: Søfartsstyrelsen

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Dan-Bunkering politianmeldt for krigsforbrydelser

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Ny CEO for Dan-Bunkering USA

24.11.2025Maritimedanmark.dk

Nordea vil øge sit engagement i shipping

13.11.2025Maritimedanmark.dk

Rapport: Når kvinder går om bord, ændrer kulturen sig

12.11.2025Maritimedanmark.dk

Fra Bunker Holding til Dansk Erhverv

27.10.2025RelyOn

Sponseret

RelyOn opkøber Simwave for at styrke digital maritim træning og etablere et globalt maritimt akademi

23.10.2025Maritimedanmark.dk

DSV fastholder stærk kurs - Schenker-integration kører i højt gear

22.10.2025Maritimedanmark.dk

Monjasa bliver officiel brændstofleverandør til NATO-flåden

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Job Safety Analysis (AST) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

At the end of this course, the learner will be able to Identify and assess risks, having the ability to select control measures.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Safety and Hygiene Commission (NOM-019-STPS-2011) (Adaptive) - (afholdes løbende)

Upon completion of the course the delegate will be able to: Summarize the formation of the Joint Safety and Hygiene Commission (CMSH), describe the roles and responsibilities of each member of the CMSH, explain the recommendations to improve the CMSH's operations.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) Awareness (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace according to OSHA standards.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Personal Protective Equipment (PPE) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you understand the importance of PPE used in hazardous workplace environments. You will learn about the responsibilities that you and your employer have in relation to PPE, and about suitable types of PPE that can help keep yourself and others safe in the workplace.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Passenger Ship Crisis Management and Human Behaviour - STCW Standards - (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all masters, officers and other crewmembers who are required to manage crisis situations on board passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course