IMO-lande ikke enige om klimamål
IMO’s miljøkomité kunne på sit møde i London i sidste uge ikke enes om at igangsætte et arbejde, der skal fastlægge, hvor meget skibsfarten bør bidrage til reduktionen af verdens samlede CO2-udledninger.
På den ene side argumenterede en stor gruppe lande, herunder Danmark, for at træffe en beslutning snarest muligt og så efterfølgende beslutte, hvordan reduktionerne i praksis skal opnås. På den anden side mente en gruppe lande, at skibsfartens ’fair bidrag’ først skal fastlægges, når kortlægningen af udledningerne er gennemført og analyseret.
”Der er ingen tvivl om, at skibsfarten skal reducere sine CO2-udledninger på lige fod med andre industrier. Sker der ikke fremskridt i IMO, risikerer vi regulering fra EU. Her er det desværre nemmere at nå til politisk enighed”, siger underdirektør i Danmarks Rederiforening Maria Bruun Skipper.
Fastsættelse af skibsfartens reduktionsmål skal drøftes igen på næste møde i miljøkomiteen til oktober, hvor en arbejdsgruppe skal vurdere, hvordan IMO bør gå videre med emnet.
Når det gælder kortlægningen af skibsfartens CO-udledning, blev der opnået enighed om, at skibsfartens CO2-udledninger skal kortlægges gennem en årlig rapportering af brændstofforbrug og tilbagelagt distance for alle større skibe over 5000 GT.
”Vi havde egentlig gerne set, at rapporteringssystemet havde inkluderet data for, hvor meget gods skibene transporterer, da man derved kunne have målt skibenes energieffektivitet. Men det har nogen tid stået klart, at IMO-landene ikke var villige til at gå så langt”, siger Maria Bruun Skipper og fortsætter:
”Alligevel er beslutningen en milepæl i IMOs arbejde med CO2, for den viser, at IMO langsomt men sikkert sætter handling bag ordene. Landene bekræftede nemlig også, at de indsamlede data skal bruges som grundlag for at beslutte, hvordan skibsfartens CO2-udledninger skal adresseres”.
Kilde: Danmarks Rederiforening