IMO guidelines omkring piratoverfald
På et møde i FN's kontaktgruppe om pirateri, har repræsentanter for erhvervet og de søfarendes organisationer fremlagt deres udkast til guidelines til rederier og skibsførere om, hvad de skal gøre for at hjælpe de søfarende og deres familier i tilfælde af piratoverfald.
Disse guidelines indeholder anbefalinger om, hvordan man skal forholde sig før, under og efter piratoverfald. Det er hensigten, at industrien og de søfarendes organisationer vil forelægge udkastet for IMO's søsikkerhedskomité (MSC 87) i maj 2010.
På samme møde blev også Best Management Practices (BMP) drøftet, herunder at ca. 25% af alle skibe ikke følger dem. BMP er en vejledning, der retter sig specifikt til skibe, som befinder sig i farvande ud for Somalia. Det blev kraftigt fremhævet, at risikoen for piratoverfald nedsættes meget betydeligt, hvis BMP følges, og skibet registrerer sig hos MSCHOA (Maritime Security Centre Horn Of Africa) og rapporterer til UKMTO (UK Maritime Trade Operations). Næsten alle skibe, der overfaldes, har ikke fulgt anbefalingerne.
Søfartsstyrelsen skal derfor fortsat opfordre til, at alle skibe, der sejler i områder, hvor der er risiko for sørøveri og væbnede overfald, træffer de nødvendige forholdsregler til forebyggelse af sådanne overfald. I den forbindelse henvises til Søfartsstyrelsens tekniske forskrift, som kan findes her.
Kilde: Søfartsstyrelsen
