IMO godkender omdiskuteret klimatiltag
FN´s Internationale Maritime Organisation, IMO, har efter en ophedet debat på mødet i organisationens miljøkomite godkendt et i forvejen kritiseret forslag om tiltag, der skal reducere skibsfartens udledning af CO2. Danmark er blandt de lande, der ikke finder forslaget ambitiøst nok.
Ifølge forslaget skal gamle skibe over de kommende år ombygges til at kunne overholde de minimumsstandarder, der gælder for nybygninger i form af Energy Efficiency Existing Ship Index (EEXI), der skal kombineres med et skibs CO2-effektivitet i forhold til den mængde fragt, skibet har med.
Men problemet er ifølge kritikerne blandt grønne organisationer og flere lande - heriblandt Danmark - at det nu vedtagne forslag er skruet sådan sammen, at de skibe, der udleder mest CO2, ikke vil blive straffet for at gøre det før 2029.
Og dermed vil forslag ikke bidrage til at IMO kan nå sin egen målsætning om en reduktion af CO2 udledningen fra skibsfarten med 40 pct. i 2030.
Også fra dansk side er der kritik af vedtagelsen:
“Det er en skam, når den laveste fællesnævner bliver resultatet af klimadebatten. Vi kan gøre det bedre,” skriver Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime således i et tweet om beslutningen, der blev truffet med støtte af store søfartsnationer som Japan, Norge, Tyskland, Storbritannien, Sydkorea m.fl.
I miljøorganisationen Transport and Environment siger shippingdirektør Faig Abbasov, at der nu er brug for regionale tiltag i Europa er nødvendig for at reducere udledningerne.
“IMO har sagt ja til et årti med øget udledning af drivhusgasser fra skibsfarten. Europa må nu tage ansvar og accelerere implementeringen af
den Grønne Aftale,” siger Abbasov med henvisning til EU´s forslag om at skibsfartens skal omfattes af CO2-kvotesystemet.
Kilde: TradeWinds.