IMO fortsætter med CO2-reduktioner
Arbejdet med at reducere skibsfartens CO2-udledning vil fortsætte i IMO, også selvom klimaaftalen ved COP21 har udeladt skibsfarten i den endelige aftaletekst. I 2016 vil IMO således vedtage et globalt CO2-rapporteringssystem for skibe som første skridt i arbejdet.
”Budskabet fra Paris er klart. Regeringer og samfund forventer, at international skibsfart spiller en rolle i reduktionen af CO2, og vi accepterer vores ansvar for at gøre dette. Vi har allerede ambitiøse CO2-reduktionsmål i overensstemmelse med, hvad der for øjeblikket er muligt. Lige så snart vores medlems-rederiforeninger har fordøjet de fulde konsekvenser af den endelige aftale, vil ICS være proaktiv med ideer til debat i IMO det næste år”, siger Peter Hinchliffe, generalsekretær hos International Chamber of Shipping (ICS).
Næsten alle IMO-medlemslande har gjort det klart, at de forventer, at arbejdet med at reducere CO2-udledningen fortsætter i IMO, ligesom det blev forudsat i den oprindelige Kyoto-protokol. Vedtagelsen af et globalt CO2-rapporteringssystem for skibe i 2016 er første skridt i en proces, der fører til flere tiltag, blandt andet et markedsbaseret mål.
IMO skal på foranledning af et ønske fra Marshalløerne også have en diskussion om CO2-mål for international skibsfart, hvilket støttes af EU. IMO er det bedste forum til denne debat, mener ICS, der vil bidrage konstruktivt.
ICS er en global brancheorganisation, hvis medlemmer er nationale rederiforeninger fra 37 lande, der repræsenterer mere end 80 procent af den globale handelsflåde.
Kilde: International Chamber of Shipping