Hybridfærge nr. tre på vej til CMAL
Rederiet Caledonian Maritime Assets Ltd. (CMAL), der driver færgedrift i og omkring Skotland, har bestilt sin tredje hybridfærge. Den første, MV Hallaig, blev leveret i november 2013, og i maj sidste år fik rederiet leveret MV Lochinvar. Erfaringerne med de to første er gode, så nu har rederiet givet sig i kast med den tredje hybridfærge.
De to første hybridfærger er begge 43,5 meter lange og har plads til 150 passagerer og 23 biler. De har hver fået installeret tre Volvo Penta dieselmotorer på i alt 1.000 kW og en batteripakke på 750 kWh. CMAL har dokumenteret, at driftsomkostningerne er reduceret med 38 procent på de to første hybridfærger. Der opnås en besparelse på 28 procent ved at oplade lithium-ion-batterierne om natten, og de sidste 10 procent stammer fra mere hensigtsmæssig færgedrift.
Den nye færge bygges ved det skotske værft Ferguson Marine i Glasgow, som også har leveret de to første færger. Færgen forventes søsat i foråret 2016 og sat i drift i efteråret samme år. Færgen får ligesom de to første kapacitet til at rumme 150 passagerer og 23 biler og bliver bygget til at kunne sejle ni knob.
Der stopper rederiets planer dog ikke. CMAL har også planer om at bygge to færger, som skal sejle på LNG. Rederiet er i gang med en budrunde på de to 100 meter lange færger, som rederiet ønsker leveret inden udgangen af 2017.
Kilde: tu.no