Hurtigruten vil sejle på rådne fisk
Nordens mest profilerede krydstogtsflådeoperatør Hurtigruten retrofitter sine skibe for at gøre dem mindre forurenende og planlægger at bruge et biprodukt af rådden fisk som hjælp til at drive deres nye, mere rene motorer.
”Vi taler om en energikilde fra organisk affald, som ellers ville gå op tabt. Dette er affaldsmateriale fra døde fisk, landbrug og skovbrug. Vores primære mål er at forbedre og reducere emissionerne”, siger Hurtigrutens CEO Daniel Skjeldam til Reuters i et interview.
Hurtigruten, der er mest kendt for de krydstogtskibe, der sejler med turister langs Norges fjorde og kystlinje og op til Arktis, investerer syv milliarder norske kroner (826 millioner dollar) over tre år for at tilpasse sin flåde på 17 skibe.
Seks af rederiets ældre fartøjer vil blive eftermonteret til at køre på en kombination af flydende naturgas (LNG), elektriske batterier og flydende biogas (LBG). Hurtigruten ønsker at være kulstofneutral inden 2050.
Hurtigruten er verdens største selskab for ekspeditionskrydstogter med destinationer, der omfatter Antarktis, Svalbard og Grønland, bestiller også tre nye skibe, der drives af el, med en dieselmotor, der kun skal bruges som backup.
Shippingbranchen står over for strammere internationale regler, her iblandt nedskæringer af CO2-udledninger med mindst 50 procent i 2050 i forhold til 2008-niveauet og et forbud mod brændstoffer med svovlindhold over 0,5 procent fra 2020 mod 3,5 procent nu.
To batteridrevne skibe, der koster over 150 millioner EUR hver, er allerede under bygning, mens Hurtigruten har en option på yderligere et. Det skal hjælpe rederiet med at markedsføre sig selv som et grønt krydstogtselskab, hvilket især er nyttigt i de sårbare økosystemer, som skibene sejler igennem.
Redaktionen