Hurtigruten satser på hybridfærger fra 2019
Hurtigruten i Norge indsætter i 2019 verdens to første hybriddrevne ekspeditionskrydstogtskibe på sejladsen langs den norske vestkyst, skriver rederiet i en pressemeddelelse. De to skibe er under bygning nu på Kleven værftet i Ulsteinvik.
“Jeg synes, det er fantastisk, at vi kan vise verdens sejeste kystlinje frem fra verdens sejeste skib,” lyder det fra Daniel Skjeldam, der er koncernchef i
Hurtigruten om udsigten til at få de to hybridskibe i flåden. Det 124 år gamle rederi har fornylig måttet
ud i konkurrence om at bevare sejladsen på den norske vestkyst, der har været med til at definere rederiet.
Det skete, da besejlingen af de mange havne blev sendt i udbud - opdelt i tre ruter. Efter lidt tøven meddelte Hurtigruten, at de lægger billet ind på dem alle.
I dag har rederiet 11 skibe i gang på den populære rute fra Bergen i syd til Kirkenes i nord. Og fra sommeren 2019 vil antallet være 13, når de to nybygninger, MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen indsættes.
De to krydstogtskibe er 140 meter lange, 23,6 meter brede og får plads til hver 530 passagerer i 265 udvendige kahytter - halvdelen af dem med balkon.
Kilde: Hurtigruten