Hurtigruten sættes under pres
Hurtigruten kommer under pres, når Norges transportministerium udbyder sejladsen langs landets vestkyst. Kontrakterne på transportopgaverne mellem Bergen og Kirkenes vil blive tildelt rederierne med den laveste pris, i udbud. Fristen for ansøgning er 3. januar 2018.
”Det vil være de samme havne og med samme frekvens. Men der vil være strengere krav til reduktion af udledninger og anvendelse af landstrøm”, sagde transportminister Ketil Solvik-Olsen på en pressekonference.
Den store forskel fra 2021 bliver, at Hurtigruten i dag driver alle elleve sammenhængende ruter. Det skal nu opdeles i tre pakker. Hvis Hurtigruten får konkurrence, skal alle rederier fortsætte med at sejle til alle de 34 havne, som Hurtigruten betjener i dag med samme frekvens som før.
Hurtigruten ASAs aftale om Bergen-Kirkenes-ruten udløber den 31. december 2019 med mulighed for forlængelse på et år. Formålet med opdelingen er ifølge ministeriet at undgå, at ESA's Overvågningsudvalg igen rejser spørgsmål om ulovlig statsstøtte.
I dag betjener Hurtigruten den norske kyst fra Bergen til Kirkenes med transport af varer, post og passagerer med sine 11 skibe. ESA har dog anklaget den norske stat for at yde ulovlig statsstøtte til Hurtigruten, og derfor ændrer regeringen udbuddet til tre kontrakter i stedet for en. Der er allerede flere interesserede.
"Mellem fem og ti rederier har annonceret deres interesse for konkurrencen. Vi søger at være i stand til at forhandle med en eller flere aktører om den nye kystrute mellem Bergen og Kirkenes. Vi håber at have underskrevet en kontrakt før påske”, siger direktør for transport- og kommunikationsministeriet Fredrik Arnesen.
I foråret erklærede Hurtigrutens administrerende direktør, Daniel Skjeldam, overfor Sysla Maritim, at Hurtigruten vil kæmpe for at beholde sejladsen.
Udbuddet betyder i praksis, at der fra 2021 kan være tre forskellige rederier, som sejler på den traditionsrige langs Noerges vestkyst mellem Bergen og Kirkenes. Hvis ruten bliver fordelt på flere parter, vil der være et krav om, at rederierne samarbejder.
Transportministeriet ønsker en kontrakt på plads tidligst muligt i 2019.
Kilde: Sysla Maritim