Hurtigruten afslører koncept for batteri- og vinddrevet krydstogtskib

Der kommer i en ikke så fjern fremtid forbud mod at sejle ind i flere af de mest betagende norske fjorde med fossildrevne krydstogtskibe. Hurtigruten sejler der hver dag og har nu løftet sløret for et krydstogtskib, der drevet af batterier, vind og sol skal være fri for udledninger.

Et strømlinet design, batteridrift understøttet af optrækkelige sejl og solpaneler skal sikre CO2-fri drift af Hurtigrutens kommende krydstogtskibe.. Foto: VARD Design

Hurtigrutens kommende grønne krydstogtskib - et projekt, der blev sat i gang under navnet Sea Zero i fjor - bliver drevet elektrisk med batterier, der kan oplades i havn.  

Den 60 MW/t store batteripakke skal kombineres med vind-teknologi, og skibet forventes at blive udstyret med en række nye og forbedrede løsninger, der ikke eksisterer på krydstogtskibe i dag - bl.a. optrækkelige sejl med solpaneler, kunstig intelligens hjælp til manøvrering i havnene coog kontraroterende propeller. 

Foto: VARD Design

Yderligere teknologier omfatter “luftsmørring” af skroget, der får en avanceret belægning og en “proaktiv skrogrensning”, der skal hjælpe med at reducere vandmodstanden. 

 “Da vi oprindelig annoncerede Sea Zero-projektet for godt et år siden, stod vi overfor den udfordring, at vi ikke vidste, hvilke teknologier, der ville være tilgængelige for os i 2030,” siger Hedda Felin, CEO i Hurtigruten og fortsætter: 

 “Vores opgave var at bane vejen for nye innovationer og forbedre eksisterende for at nå vores bæredygtighedsmål. Mens nogle af disse teknologier har nået et relativt avanceret stadium, kræver de stadig dedikeret forskning og udvikling for at sikre en vellykket implementering i den maritime kontekst. 

Foto: VARD Design

Samtidig er visse teknologier stadig i en tidlig udviklingsfase og kræver grundlæggende forskning og grundig testning. Efter en grundig gennemførlighedsundersøgelse har vi udpeget de mest lovende teknologier til vores banebrydende fremtidige krydstogtskibe. Vi er forpligtet til at levere et skib, der overgår alle andre med hensyn til energieffektivitet og bæredygtighed inden for få år,” siger Hedda Felin. 

Det nye skib forventes at blive 135 meter langt med plads til 500 gæster i 270 kabiner og 99 besætningsmedlemmer.  

Det slikkede design skal være med til at reducere luftmodstanden og de tre selvstyrende rigge vil blive udstyret med 1.500 kvadratmeter solpaneler og have en samlet vindoverflade på 750 kvadratmeterne, når de er foldet helt ud, skriver Hurtigruten i en pressemeddelelse om Sea Zero projektet. 

Det nul-udledende krydstogtskib skal være klar i 2030 og efterfølgende vil Hurtigruten udskifte alle sine skibe til den klimavenlige type. 

-emte 

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

18.12.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler søsætter nyt installationsskib til havvind

16.12.2025Maritimedanmark.dk

Verdens største batteridrevne færge på prøvesejlads

15.12.2025Maritimedanmark.dk

Maersk-partner bestiller otte metanol-drevne containerskibe

13.12.2025Maritimedanmark.dk

Verdens første autonome passagerfærge

05.12.2025Maritimedanmark.dk

Molslinjen kontraherer tredje el-hurtigfærge

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Rotorsejl monteres for første gang på VLCC´ere

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Rohde Nielsen tager levering af Hermod R

22.11.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line navngiver hybridfærgen Stena Futura i Belfast

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course