Hurtigfærge bliver ikke LNG-drevet
Det er flere gange blevet diskuteret, om hurtigfærger, som Leonora Christina, kan sejle på LNG i stedet for olie.Scandlines arbejder på CO2-neutrale færger. Det bør Bornholm også gøre, mener Socialdemokraternes gruppeformand og medlem af Trafikkontaktrådet Rene Bloch.
”På kort sigt er det vanskeligt at få Leonora Christina til at sejle på LNG-gas. Det er en stor ombygning af motorerne, og som det ser ud nu, så tror jeg ikke, at det vil kunne lade sig gøre inden 2017”, siger rederiinspektør Bent Boris Hansen fra Færgen.
Bent Boris Hansen mener, at det er umuligt at sejle med færger, der både er hurtige og CO2-neutrale. Han påpeger også, at færger på gas ikke er det samme som CO2-neutrale færger og derfor ikke harmonerer med regeringens målsætning om et CO2-frit samfund.
Scandlines arbejder på et projekt med at omdanne vindenergi til brint, der herefter kan bruges som drivmiddel til færgerne, men ifølge Bent Boris Hansen vil det betyde væsentligt langsommere færger.
”Scandlines har et spændende projekt, men det kan ikke overføres til Bornholm, når vi taler hurtigfærger. Det er uanset, om man skal sejle 38 knob eller 32 knob, så kan man ikke nøjes med brintceller og solceller”, siger Bent Boris Hansen.
Et nyt færgeudbud træder i kraft i 2017.
Kilde: dr.dk/P4/Bornholm