Hurtig ratificering af Hong Kong-konvention
Den europæiske rederisammenslutning ECSA opfordrer til en hurtig ratificering af IMO’s Hong Kong-konvention, der skal sikre, at skibe ikke udgør nogen risiko for hverken menneskers helbred eller for miljøet, når de bliver hugget op.
”Vi er nødt til at sikre, at Hong Kong-konventionen bliver ratificeret så hurtigt som muligt”, siger Patrick Verhoeven, generalsekretær for ECSA.
De europæiske skibsredere opfordrer desuden til, at EU’s ophugningsregulativ bliver anvendt på en sådan måde, at regulativet kan virke som en løftestang, så værfterne bliver motiverede til at gennemføre opgraderinger i overensstemmelse med kravene i Hong Kong-konventionen.
Ifølge ECSA er ratificeringen af Hong Kong-konventionen trukket i langdrag, fordi man har besluttet, at både de større flagstater og ophugningslande skal støtte konventionen, hvilket har ført til, at begge parter nu afventer, hvad den anden part vil gøre. Derfor mener de europæiske skibsredere, at det er vigtigt, at EU-Kommissionen såvel som EU’s medlemslande skubber på i IMO for at få IMO’s medlemslande til at ratificere Hong Kong-konventionen.
EU’s skibsophugningsdirektiv, der blev vedtaget i 2013, kan blive et vigtigt redskab i forhold til at bringe ophugningsværfterne tættere på Hong Kong-konventionens standarder ved, at de kan søge om at blive optaget på EU’s liste over godkendte ophugningsværfter, hvor EU-flagede skibe kan blive hugget op.
Kilde: ecsa.eu