Hong Kong havn sejlet agterud af konkurrenter

For 20 år siden var Hong Kong verdens største containerhav - i dag skraber havnen bunden på en top-ti liste over de vigtigste containerhavne i verden, med en containeromsætning på 14,3 millioner TEU i 2023.

2023-tallet er et fald på 14 procent i forhold til året før, og faldet stopper næppe der. Bag den negative udvikling ligger en tendens til, at de store container-samarbejder skærer ned på antallet af havneanløb.

The Alliance, Ocean Alliance og Gemini Cooperation - det nye samarbejde mellem Maersk og Hapag-Lloyd - har alle reduceret deres anløb af Hong Kong. Gemini Cooperation endda så vidt, at de slet ikke anløber Hong Kong længere. I stedet er det Shenzhen de to rederier nu anløber.

Og denne udvikling vil fortsætte, konkluderer danske Sea-Intelligence i en ny analyse der forudser, at andre transhipment havne vil lide samme skæbne.

-mauh
 

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

13.09.2025Maritimedanmark.dk

Kiel Havn udvider igen kapaciteten for landstrøm

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Omfattende oprydningsarbejde efter tabte containere

10.09.2025Maritimedanmark.dk

67 containere i vandet fra skib i havnen i Long Beach

09.09.2025Maritimedanmark.dk

Stena Line overtager havnedrift i Letland

08.09.2025Maritimedanmark.dk

Port of Aalborg opjusterer efter stærkt halvårsresultat

05.09.2025Maritimedanmark.dk

Gøteborg åbner ny containerrute til Asien

28.08.2025Maritimedanmark.dk

APM Terminals forlænger aftale med Kalundborg Havn

28.08.2025Maritimedanmark.dk

Landstrømsanlæg på Fredericia Havn i udbud

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle