Højeste præmier for isklasse i flere år
Præmierne for issejlads i Østersøen er de højeste siden 2003 og 2004. Raterne giver ekstra 20-25 procent ud af St. Petersborg sammenlignet med farvande, hvor der ikke er is. Det klinger blandt andet i kassen hos Norient Product Pool.
”I Vesteuropa er der for øjeblikket en forskel på op til 4000-5000 dollar om dagen, eller omkring 20-25 procent, for et tankskib med isklasse frem for et skib uden isklasse”, siger Søren Huscher, adm. direktør for Norient Product Pool, til Ritzau Finans.
Han tilføjer, at fragtraterne lige nu ligger på omkring 20-21.000 dollar om dagen for et handysizeskib med isklasse.
Dermed tåler fragtraterne for en rundtur til kontinentet i Europa fra St. Petersborg sammenligning med priserne på transport af benzin fra Europa til Nordamerika.
Specielt i St. Petersborg volder isen skibstrafikken problemer. Situationen er ikke blevet bedre af, at vinden er gået i vest og har presset isen op i bugten. Ifølge Søren Huscher var cirka 150 tankskibe af forskellig størrelse i slutningen af sidste uge lukket inde ud for St. Petersborg.
Foruden selve den ekstrabetaling, man kan få ved at have skibe, der er klassificerede til at sejle i isfyldte farvande, er der en mere generel, positiv effekt af de lange ventetider, som isen giver. Det trækker kapacitet ud af hele markedet.
”Vi har kun fem skibe, som kører på kontrakt ud af St. Petersborg. Vi har en del anden tonnage, som vi kan sætte ind, og det benytter vi os naturligvis af”, siger Søren Huscher til nyhedsbureauet.
Norient har 22-24 tankskibe i Nordvesteuropa, som sejler på spotmarkedet - klar til at tage nye opgaver ind, når skibene er færdige med deres nuværende lastekontrakter. Derudover har Norient en kontrakt, hvor 5-6 skibe er afsat til at sejle med fuelolie fra St. Petersborg til det europæiske kontinent. For disse skibe er raterne fastlåst.
Kilde: euroinvestor.dk