Historisk kanonjolle søsættes på folkemødet

Efter tre års byggeri på Korsør Produktionshøjskoles værft er eleverne klar med en tro kopi af en kanonjolle fra 1809. Jollen søsættes og fyrer kanonen af for første gang til folkemødet lørdag i denne uge.

Korsør Produktionshøjskoles værft fik i 2013 den første henvendelse om muligheden for at bygge en original kanonjolle efter tegninger fra 1809. Man brugte derefter tre år på at skaffe midler til projektet, så man i vinteren 2016 kunne begynde på byggeriet. Siden da, er der brugt rigtig mange timer i værftet på at blive klar til søsætning af kanonjollen, som får navnet Corsør.

I 1807 stjal englænderne hele den danske flåde og alt grej, og Danmark stod på bar bund i forhold til at forsvare sig til søs. Inspireret af den svenske konstruktør Chapman opbyggede man derfor på få år en flåde af såkaldte kanonbåde i flere størrelser. De mindste er kanonjollerne, dernæst kanonchalupperne og endelig kom var der flere småskibe, som blev armeret med kanoner.

I alt blev der bygget omkring 250 fartøjer til at forsvare Danmark og Norge.

Kanonbådene, som de betegnes, blev placeret strategisk fornuftigt rundt i kongeriget, klar til at kapre engelske skibe og konvojer, som sejlede gennem danske farvande for at handle i Østersøen. Perioden kaldes for “Kanonbådskrigen 1807-14”. I Korsør var der med adgang til Storebælt naturligvis også udstationeret kanonbåde. En kaserne med plads til 400 mand fra kanonbådene og kystbatterierne gav liv i byen i den ellers barske tid.

Mere fredeligt bliver det på kanonjollen Corsør, når et laug af frivillige mænd og kvinder i fremtiden skal fortælle historien om Kanonbådskrigen til interesserede, som også får mulighed for at komme med ud og ro og salutere, fortæller leder af Korsør Produktionshøjskoles værft, Christian Dyrløv.

”Fremover skal kanonjollen ud at fortælle historien om den barske tid som herskede i Danmark og Norge under Kanonbådskrigen 1807-14 og ikke mindst senere tabet af Norge. Vi forstiller os, at skoleklasser kan få et historisk indblik i denne periode ved først selv at ro og siden få krudt røg i øjnene. Det er store drøm er at etablere et museum, hvor kanonjollen også kan vinteropbevares.”

Allerede nu har interessen været stor for projektet. Søfartsstyrelsen har fulgt med i hele perioden, så jollen formelt kan få sin tilladelse til demonstrationssejladser, flådestationen har fulgt med og stiller rigtige kanoner til rådighed for jollen, og alene i 2018 var der 1300 nysgerrige forbi produktionshøjskolens værft for at følge byggeriet af kanonjollen.”

”Derudover har projektet budt på rigtig mange gode og udfordrende opgaver i forskellige sværhedsgrader for både lærlinge og elever på værftet,” siger Christian Dyrløb.

Værftet er et af de 12 forskellige værksteder på Korsør ProduktionsHøjskole, som tilbyder individuelle læringsforløb til unge mellem 16-25 år, som ikke har gennemført en ungdomsuddannelse

FAKTA om kanonjollen

Kanonjollen er 15 meter lang. 3 meter bred. Funktions vægt er ca 13 tons. Besætningen på kanonjollerne har været skiftende fra 16-22 mand. Der er 16 årepladser. Årene er 5,60 meter. Kanonjollen har tre master og får et sejlareal på ca 55 kvadratmeter.

Læs mere om Danmarks Maritime Kultur- og Folkemøde HER

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

17.09.2025Maritimedanmark.dk

Godkendelse af specialfartøj forsinker Femern Bælt

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime lancerer podcast om fremtidens maritime sektor

09.09.2025Maritimedanmark.dk

Helt usædvanlig opgave Marinehjemmeværnet

07.09.2025Maritimedanmark.dk

Celebrity Cruises lancerer luksus flodkrydstogtskibe

03.09.2025Maritimedanmark.dk

Beslaglagt oligark-yacht sælges på auktion

03.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber narkoskib i internationalt farvand

03.09.2025Maritimedanmark.dk

Danmark på vej til at købe britiske fregatter

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Danske krigsskibe med i stor øvelse

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle