Havvindmølle fundamenter krakelerer

Stort set alle mono-pile havmøllefundamenter viser sig nu at rumme en fejlkonstruktion. Fejlen ligger i fastgørelse mellem selve monopile-fundamentet, der er hamret ned i havbunden og et overgangsstykke, som selve tårnet monteres på.

Problemet blev først opdaget på en hollandsk havmøllepark, ejet af Shell og Vattenfall.

"Der er tale om en serie-fejl, man slet ikke har forudset og som kan give enhver ingeniør mareridt. Så vi sendte straks folk ud for at kigge på vore havmølle fundamenter", siger koncerndirektør Niels Bergh-Hansen fra Dong Energy til Ingeniørens netavis, ing.dk.

"Vi kunne desværre konstatere, at problemet er reelt - og værre jo ældre møllerne er - men at der ikke er nogen umiddelbar fare på færde", siger Berg-Hansen.

Dong Energy arbejder nu på at finde en løsning på sine 164 havvindmøller i Danmark og England.

Konkret ligger problemet i en betonforing, som udfylder et 40-90 mm bredt og seks meter dybt mellemrum mellem monopile-fundamentet og det rørformede overgangsstykke til tårnsektionerne. En monopile er et tykt stålrør, der hamres ned i havbunden.

Beton-foringen holder de to dele fast i forhold til hinanden- en såkaldt 'grouted connection' - og støbes efter, at man ved hjælp af donkrafte har rettet overgangsstykket op.

Konstruktionsprincippet er godkendt af Norske Veritas (DNV), men det viser sig altså nu, at de varierende belastninger på vindmøllen giver anledning til, at vedhæftningen mellem monopælen og beton-foringen forsvinder.

Dermed kan overgangsstykket begynde at synke, og vægten af møllen kan komme til at hvile på nogle stål-knæ, som er svejst på indersiden af overgangsstykket - udelukkende til brug i montage-siutationen.

På flere af de havvindmøller, som Dong Energy har kigget på indtil videre, var der allerede kontakt mellem mono-pæl og stålknæ, hvor der burde være omkring 25 mm luft.

De største forskydninger i fundamentet er fundet på Horns Rev 1 havmølleparken, som også er den ældste.

Ifølge koncerndirektør Niels Bergh-Hansen har man tre løsninger i sigte:

Nummer ét er at lade stå til og til gengæld følge udviklingen tæt via et måleprogram.

Løsning nummer to er at sætte et mellemstykke ind mellem monopile-rørets overside og de typisk seks flanger eller knæ, som er svejst på indersiden af overgangsstykket til brug for montagen:

Den tredje - og dyreste - løsning er at montere et leje mellem røret og flangerne. Et leje vil bedre fordele belastningerne mellem de to dele.

"Vi regner med at have lagt os fast på en fælles løsning i løbet af fire til seks måneder. Og alt efter hvilken løsning, vi vælger, vil udgiften for os variere fra 0 og 100 mio. kr. for samtlige 164 havmøller", siger Niels Bergh-Hansen til netavisen.

Havmølleparkerne syd for Lolland og i Øresund hviler på betonfundamenter og er derfor ikke ramt af den omtalte konstruktionsfej

Kilde: ing.dk

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

03.12.2025Høj Nordic Marine Contractor A/S

Sponseret

Erosionssikring ved Alssundbroen

28.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler tager levering af sit tiende skib

25.11.2025Maritimedanmark.dk

Ørsted har fyret 191 medarbejdere

20.11.2025Maritimedanmark.dk

Energistyrelsen åbner udbud på tre nye havvindmølleparker

14.11.2025Iron Pump A/S

Sponseret

The delivery of critical cooling water pumps to Karpowership marks a major milestone for IRON Pump in Turkey

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Alle møllefundamenter i Thor er installeret

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Cadeler indgår nye milliardkontrakter

27.10.2025Maritimedanmark.dk

Kina satser hårdt på vindenergi

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Display Screen Equipment (E-learning course - afholdes løbende)

This course contains information for the safe use of display screen equipment in the workplace and at home. It is suitable for everyone who uses this type of equipment and contains an assessment of the workstation. The assessment will give the user a full understanding of the potential hazards involved and how to assess whether or not they are at risk.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Company Security Officer - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the stipulated level of knowledge required for candidates training as a Company Security Officer (CSO) in accordance with the stated minimum requirements for the Issue of Certificates of Proficiency for Company Security Officers as specified in MSC/Crirc.1154. This course is developed in accordance with the International Maritime Organisation (IMO) Model Course 3.20.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Cyber Security Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This course provides an overview of cyber security and how to minimise potential threats in the workplace. You will learn about many of the potential threats, good practice to minimise exposure and attacks, and what precautions you should take whilst travelling and using video conferencing technology.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Disciplinary and Grievance (E-learning course - afholdes løbende)

This course will help you understand the typical process followed within the workplace when it comes to disciplinary and grievance. It will also provide you with some good practice that you, as a manager, can adopt in order to mitigate the need to invoke either of these procedures.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Free Fall Add-On (afholdes løbende)

The purpose of the course is to give the delegate knowledge to procedures related to launch, navigation and recovery of a freefall lifeboat as described in STCW code Section B-I/14 1.1 and 14 1.2 The Course is a Add-On to Certificate in Survival craft and rescue boats A-VI/2-1

Dato

01.01.2026

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark