Havnestatskontrol fokuserer på navigation
De to store havnestatskontrolregimer, Paris MoU og Tokyo MoU, sætter fokus på navigationssikkerhed i en såkaldt koncentreret inspektionskampagne, der finder sted fra 1. september til 30. november 2017. Kampagnen udføres som en del af de rutinemæssige havnestatskontrolsyn.
”Det overordnede formål er at forbedre sikkerheden til søs. I dette års kampagne fokuseres der især på fartøjets overordnede navigationssikkerhed, overholdelsen af relevante punkter i SOLAS-konventionen, herunder anvendelse og vedligehold af navigationsudstyr, sejladsplanlægning og besætningens kompetencer inden for navigationsrelaterede arbejdsopgaver”, siger synschef i Søfartsstyrelsen Martin John.
Alle danske skibe, som rutinemæssigt bliver inspiceret under Tokyo og Paris MoU, skal derfor forvente at blive omfattet af kampagnen. I 2016 blev danske skibe inspiceret mere end 600 gange. I Danmark gennemføres årligt havnestatskontrol af 400-500 udenlandske skibe, som anløber danske havne.
Danmark er på hvidlisterne for Paris MoU og Tokyo MoU, samt udnævnt som QUALSHIP 21 nation, som er den amerikanske havnestatskontrol.
Hovedmålene under dette års kampagne, er at navigationsudstyret om bord skal være i overensstemmelse med gældende regler, have gyldige certifikater og i øvrigt være behørigt dokumenteret. Det tilhørende udstyr skal være korrekt vedligeholdt og fungere tilfredsstillende. Endelig skal skibsfører og vagthavende navigatør skal være i stand til at betjene alt udstyr på broen, med særligt fokus på ECDIS.
Havnestatskontrolinspektørerne anvender et skema med 12 spørgsmål om navigationssikkerhed. Spørgeskemaet er offentliggjort og kan findes på Paris MoUs hjemmeside. Søfartsstyrelsen har sendt nærmere orientering ud til rederier m.m.
Kilde: Søfartsstyrelsen