Havmøller skal køre på vindenergi
Når en havmøllepark er under etablering, kører møllerne på diesel, indtil kablerne til land er på plads. Da Vattenfall byggede havmølleparken DanTysk, måtte selskabet eksempelvis bruge 1.500 ton diesel til de 80 møller. Nu har Vattenfall udviklet et koncept, så selskabet kan bruge vindenergi og batterier i stedet for de dyre dieselmaskiner.
”Fordelene ved denne løsning er – ud over at man sparer diesel og dermed CO2-udledning – at anlægget ikke vejer ret meget, koster cirka det halve af et dieselanlæg og fylder langt mindre end dieselmotor og tankanlæg, der i øvrigt hele tiden skal holdes fyldt”, siger Iver Slot, senioringeniør hos Vattenfall, om det koncept, der går ud på, at nogle af vindmøllerne sender energi genereret i ødrift til en powerkonverter, som tilpasser spændingen og klarer energiforsyningen til møllerne.
”Vi arbejder nu videre med konceptet sammen med Danfoss og Siemens med det formål at bygge anlægget og få det testet”, tilføjer Iver Slot.
Svenske Vattenfall har godt 1.000 vindmøller i Danmark, Sverige, Tyskland, Holland og Storbritannien, som alle overvåges fra et kontrolcenter i Esbjerg, som eksempelvis kan standse møllerne og kan starte dem igen, hvis de er gået i stå på grund af en fejl.
Kilde: ing.dk