Havila jagter hurtig løsning efter stop
En indtil 24. februar ukontroversiel finansiering af Havila Kystrutens fire nye færger gennem et russisk leasingselskab har udviklet sig til et mareridt for rederiet. Færgerne ligger stille på grund af sanktionerne mod Rusland, og rederiet leder nu febrilsk efter en “kortsigtet løsning”.
Foto: Havila Kystruten..
Rederiet skriver i en fondsbørsmeddelelse i dag, at den har brug for “medvirken” fra de norske myndigheder i forhold til sanktionerne mod Rusland for at få Havila Capella i drift igen.
232 passagerer var allerede gået om bord på skibet i Bergen for en uge siden for at sætte kurs mod Kirkenes, da de måtte forlade det igen. Sanktionerne mod Rusland betød, at skibet ikke måtte sejle.
“Havila Kystruten arbejder gennem alle tænkelige kanaler for at finde en kortsigtet løsning, der kan få Havila Capella i drift igen så hurtigt som muligt. En kortsigtet løsning kræver efter selskabets vurdering medvirken fra de norske myndigheder i forhold til sanktioner mod Rusland,” skriver rederiet - uden nærmere at uddybe, hvori denne “medvirken” skulle bestå.
Havila skriver videre, at selskabet arbejder på en permanent løsning gennem en refinansiering af de fire skibe, der i dag formelt er ejet af det russiske leasingselskab GTLK. Skibets forsikringer dækker også det ansvar, som påhviler den formelle - russiske - ejer, og er på grund af sanktionerne sat ud af kraft.
“Uden disse forsikringer kan skibet ikke sejle,* skriver rederiet i fondsbørsmeddelelsen.
Havila Kystruten beklager “den mangelfulde information til passagerne i ventetiden”, men ønskede ikke at aflyse turen, “sålænge der fortsat var en mulighed for, at Havila Capella kunne sejle”.
Redaktionen.