Håndhævelse af svovlkrav skal fastlægges
De globale svovlkrav træder i kraft i 2020 og det haster derfor med at få fastlagt, hvordan man vil håndhæve kravene. Danske Rederier glæder sig over, at FN’s søfartsorganisation, IMO, nu officielt har sat håndhævelse på dagsordenen.
”Danske Rederier ser håndhævelse som den største udfordring. Det grundlæggende problem er, at vi i dag ikke har en juridisk ramme for at håndhæve reglerne på åbent hav. Derfor støtter vi varmt op om, at IMO nu sætter konsistent implementering af svovlreglerne på dagsordenen. Det er på høje tid, at vi kommer i gang med at drøfte konkrete løsninger i IMO,” siger Maria Bruun Skipper, underdirektør i Danske Rederier.
Det haster med at få en plan for implementering klar, inden de internationale regler for skibes udledning af svovl træder i kraft i januar 2020. Herefter må svovlindholdet i skibenes brændstof højst udgøre 0,5 pprcent i modsætning til de 3,5 procent, der i dag gælder på åbent hav.
”Det er en meget stor omvæltning, når alle skibe verden over på én gang skal til at anvende en anden type brændstof. Med dette følger en masse spørgsmål omkring tilgængelighed af brændstof med det korrekte indhold af svovl, nye brændstofstyper samt motorernes evt. reaktion på andre brændstofstyper”, siger Maria Bruun Skipper.
Helt konkret har underkomitéen under miljøkomitéen, MEPC, nemlig PPR, Pollution, Prevention and Response, fået til opgave at udarbejde en implementeringsplan, der indeholder en række forskellige problemstillinger relateret til svovlreglerne såsom tilgængelighed af marinediesel, sikkerhedsaspekter, samt håndhævelse.
Desuden blev IMO-landene, på opfordring fra de danske myndigheder, enige om at supplere de almindelige møder med et ekstraordinært arbejdsmøde i 2018, så implementeringsplanen kan være klar til vedtagelse i 2019 og forhåbentligt klar til udrulning i 2020.
Kilde: Danske Rederier