Gratis webinar om alternative brændsler

Lyt med når der torsdag diskuteres alternative brændsler og konsekvenser for sikkerheden og miljøet på et webinar arrangeret af Søfartsstyrelsen. Brændstof til skibe vil ændre sig inden for en årrække. Det er der ingen tvivl om.

Arkivfoto.

Men mens der forskes, udvikles og testes på livet løs, opstår en række spørgsmål om konsekvenserne ved at bruge nye brændstoffer på skibene. Det er bl.a. spørgsmål om sikkerhed og miljøkonsekvenserne, hvis der skulle ske et brændstofudslip.

Torsdag den 20. maj deltager og taler direktør for sikkerhed, miljø og maritim forskning i Danske Rederier, Maria Skipper Schwenn på et webinar om ovenstående spørgsmål. Webinaret er arrangeret af Søfartsstyrelsen, og det er muligt at deltage ved foregående tilmelding.

”Skibsfarten står overfor et paradigmeskifte i stil med overgangen fra kul- til dieseldrevne motorer for godt 100 år siden. De næste ti år bliver afgørende og kombinationen af reduktionskrav samtidig med lovgivning, der i dag ikke rummer de nye, alternative brændstoffer, gør det uhyre vigtigt, at man arbejder i et holistisk perspektiv og hele tiden baner vejen for de nye drivmidler. Reguleringen må aldrig blive en stopklods, ” siger Maria Skipper Schwenn.

Webinaret vil fokusere på nye brændsler i og omkring Østersøen og belyse muligheder og udfordringer fra både politikernes og industriens perspektiv.

”Østersøen er et afgrænset havområdet og egner sig derfor godt til udrulning af nye brændsler. Det kan hjælpe med til at få synliggjort de udfordringer, der kan være med den regulering, som vi har i dag. Utidssvarende lovgivning må ikke stå i vejen for de nye brændstoffer, men samtidig skal sikkerheden for besætningen og miljø være på plads. Den balance er vigtig, ” siger Maria Skipper Schwenn.

Key note speaker på webinaret er vicegeneraldirektør i DG Move (EU-Kommissionens transportdirektorat), Magda Kopzcynska.

Webinaret foregår torsdag den 20. maj kl. 9.00 – 12.00. Tilmelding kan ske via DETTE link senest 19. maj.

Kilde: Danske Rederier

Artikler

28.05.2023| Maritimedanmark.dk

Industri

De leverer løsninger til bæredygtig skibsdrift med succes

Green Instruments, der udvikler løsninger til måling af miljøbelastningen fra containerskibe, tankskibe, krydstogtskibe m.m. oplevede en markant vækst i 2022.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Havne

Kriseramt havn fik mio-underskud i 2022

Det sidste år som selvstyrehavn gav et underskud på 13,7 mio. kr. i Hanstholm Havn, men i år er der udsigt til driftsoverskud.

27.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

NGO´er advarer mod russisk arktis-sejlads

Rusland har meldt ud, at man forventer at påbegynde sejladser af den Nordlige Sørute mellem Asien og Europa fra 2024, og det bekymrer Clean Arctic Alliance, der frygter for en acceleration af afsmeltningen af Arktis.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Shipping

MSC har købt ind til CO2 fri sejlads under jomfrurejse fra København

Når MSC Euribia drager ud på sin jomfrurejse vil der være fyldt 400 tons bio-LNG på tankene for at vise, at det er muligt at sejle selv de største krydstogtskibe uden at udlede drivhusgasser.

26.05.2023|Poul Breil-Hansen, Redaktør SCM.dk, Maritimedanmark.dk

Havne

Styrk cybersikkerheden: Danske havne- og logistikvirksomheder skal forbedre deres digitale forsvar

En ny rapport understreger, at cyberkriminalitet udgør den største trussel mod danske havne- og logistikvirksomheder. Risiciene forstærkes, når virksomhederne implementerer nye 4.0-teknologier som kunstig intelligens og big data. Der er derfor et presserende behov for øget fokus på it-sikkerhed og robusthed allerede i de tidlige stadier af digitaliseringsprocessen. En ekspert præsenterer her tre anbefalinger til at imødegå udfordringerne.

26.05.2023| Maritimedanmark.dk

Frivagten

Bilskibe for dyre: Renault propper tre i en

Det er blevet for dyrt at transportere nye biler på de ellers dertil indrettede bilskibe, mener Renault.

Copyright 2023