Gammel Storebæltsfærge ophugges
Skibet Princess Selandia, tidligere Dronning Ingrid, er den sidste af de gamle storebæltsfærger. Nu skal den hugges op i Frederikshavn. Det er Skibsbevaringsfonden ked af. Indtil 1984 sejlede færgen mellem Korsør og Nyborg, senere sejlede den på ruten mellem Rødby og Puttgarden.
”Det er trist, at vi i et land som Danmark ikke kan afse midler til at bevare sådanne skibe. Det gamle Dronning Ingrid er i utrolig god i stand, og var nok den sidste chance for at bevare en af de gamle jernbanefærger”, fortæller Jes Kroman, leder af Skibsbevaringsfonden.
Det foreløbige punktum kom i 2002, da skibet blev bugseret til England under navnet Princess Selandia, og igen fungerede som restaurationsskib. Færgen havde i mellemtiden fungeret som restaurationsskib på Sjælland.
et tidligere Dronning Ingrid kommer om kort tid tilbage til Danmark og bliver omdannet til en flydende ponton hos Orla’s Produktforretning i Frederikshavn.
Køberen, Orla Rasmussen fra Orla’s Produktforretning, kan godt følge ideen om at bevare færgen.
”Jeg kan godt se det nostalgiske i det, og havde da også gerne set færgen bevaret, men jeg må jo tænke på forretningen. Vi har haft henvendelser angående bevaring, men vi kan jo ikke vente i måske tre år på, at de finder pengene. Nu laver vi skibet om til en ponton til olieindustrien og fremover skal det sejle materialer ud til boreplatforme”, fortæller Orla Rasmussen.
Skibsbevaringsfonden er ked af, at det ikke er lykkedes at bevare skibet for eftertiden. Forskellige andre aktører, har også forsøgt at redde skibet, og Jes Kroman har også siddet med i en arbejdsgruppe.
”Vi havde sikret os støtte A/S Storebælt og Korsør Kommune som havde givet tilsagn om 15 millioner kroner til driften, og ydermere søgt støtte fra A.P. Møller-fonden, men det blev afvist. Vi havde et færdigt projekt, men manglede de sidste cirka 50 millioner til køb, hjemtransport og restaureringen af skibet, fortæller Jes Kroman.
Kilde: nordjyske.dk