Fritagelse for ballastvandkonventionen
Danmarks Rederiforening arbejder for at etablere en fælles europæisk standard for, hvornår der kan ske fritagelse fra kravet om behandling af ballastvand, hvis risikoen ved udledning af ubehandlet ballastvand er lav.
Høj og lav risiko for spredning af invasive arter er ifølge Rederiforeningen ikke i tilstrækkelig grad defineret i konventionen i dag, og der hersker stor usikkerhed om den fremtidige håndhævelse af reglerne, når der er tale om skibstrafik mellem havne i forskellige lande.
Derfor har Østersølandene i HELCOM og Nordsølandene i OSPAR valgt at gå sammen i forsøget på at udarbejde fælles retningslinjer i Nordeuropa for, hvorledes risikovurderinger skal gennemføres og ud fra hvilke kriterier.
”Det er ganske positivt med den igangværende dialog. Selvom der kan være flere år til reglernes ikrafttræden, er vi allerede nu nødt til at få klarhed på, hvordan det bliver muligt at opnå fritagelse. Det er meget store investeringer for rederierne, vi her taler om, så det er derfor helt essentielt at få vished om den fremtidig regulering, og for nærskibsfarten i Nordeuropa vil fritagelse være afgørende for sikring af konkurrenceevnen”, siger kontorchef Peter Olsen fra Danmarks Rederiforening.
Erhvervet er imidlertid bekymret for, at det kun i begrænset omfang vil blive muligt at opnå fritagelser.
Det skyldes blandt andet, at de eksisterende lister over uønskede invasive arter i Østersøen og Nordsøen er meget omfangsrige uden, at der foreligger et præcist billede af arternes udbredelse og hvilken trussel, de reelt udgør.
”Det er ganske tydeligt, at der er forskellige opfattelser af, hvad der karakteriserer lav risiko og, hvornår en given art udgør en trussel. Miljøhensynet er meget vigtigt, men vi må samtidig også sikre en vis form for proportionalitet. I sidste ende skal myndighederne jo kunne begrunde, hvorfor en fritagelse ikke kan gives, og der vil vi naturligvis holde fast i, at spredning i det konkrete tilfælde skal udgøre en trussel mod miljøet, menneskers sundhed, ejendom eller ressourcer som det er formuleret i konventionsteksten”, siger Peter Olsen.
Resultatet af drøftelserne forventes at udmønte sig i en anbefaling til nærmere drøftelse på det kommende møde i HELCOM Maritime i november måned i år.
Kilde: Danmarks Rederiforening