Fra vrag til moderne entreprenørskib
Entreprenørskibet Camilla Høj har været en tur i Polen for at få bygget et nyt skrog udenpå det oprindelige. Entreprenørskibet hed oprindelig BG Stone 1 og arbejdede som sandsuger i næsten 40 år, indtil det kæntrede og delvis sank i Kattegat nord for Fyn i 201
Et lille værft i Szczecin brugte to måneder til at bygge det nyt skrog udenpå det oprindelige og dermed fik Camilla Høj bredden øget fra 9,2 meter til 12,20 meter fordelt med 1,5 meter i hver side. Selve lastkassen, som måler 12,5 x 7,0 meter og har en dybde på 4,2 meter, er ikke blevet udvidet i forbindelse med ombygningen.
Camilla Høj er den nyeste enhed i Rederiet Højs flåden, som p.t. tæller otte enheder i form af entreprenørskibe og selvsejlende pramme.
Skibet kom til rederiet i 2012 som kondemneret vrag af sandpumperen BG Stone 1, der i oktober 2012 kæntrede og delvis sank i Kattegat nord for Fyn under arbejdet med at pumpe ral fra havbunden.
Efterfølgende blev skibet kondemneret og var reelt på vej mod ophugning efter 40 år på havet. Det skete dog ikke, da vraget blev købt af Rederiet Høj og blev langs kaj i hjemhavnen Horsens ryddet for alt inventar, maskineri, aptering mv. til et skrog i rent stål.
Derefter blev det sendt til Polen for at blive genopbygget som entreprenørskib med moderne aptering. Stålarbejdet blev udført i Szczecin, mens aptering og indretning af resten af skibet blev udført i Thyborøn.
Læs hele historien om Camilla Høj i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: