Fra "støtteforening" til etableret medlem af fagbevægelsen

Danish Maritime Pilot er på godt tre år gået fra at været en slags faglig kaffeklub for lodser til at blive en fagforening, der er blevet optaget under Serviceforbundet, der er en del af FH. Men en væsentlig ting mangler fortsat.

Lars Sigvardt, formand for Danish Maritime Pilots.. Foto: DMP

Det var en udbredt utilfredshed med forholdene i Lederne Søfart efter optagelsen i Ledernes Hovedorganisation, som førte til dannelsen af Danish Maritime Pilots, der ifølge initiativtagerne skulle være en støtteforening til Danske Lodser.

Der var bl.a. uenighed om den økonomiske ramme for Danske Lodsers virke. Den daværende bestyrelse mente, at de ikke fik penge nok til deres faglige arbejde, mens Lederne Søfart omvendt mente, at lodserne betragtede kontingentkassen som “en uudtømmelig guldgrube for lodserne,” som den daværende formand, Niels Bergkvist Hansen formulerer det overfor Maritime Danmark.

Det førte til, at hele bestyrelsen for Danske Lodser blev ekskluderet af Lederne Søfart med henvisning til, at deres arbejde i Danish Maritime Pilots blev betragtet som illoyalt.

“Støtteforeningen” var allerede godt i gang med at hverve medlemmer - ikke mindst blandt lodserne i DanPilot - hvor de fleste af bestyrelsesmedlemmerne var ansat. Og med eksklusionen blev foreningen omdannet til en egentlig fagforening med et mål om at repræsentere lodserne i Danmark samt internationalt og forhandle deres overenskomster.

Det sidste kommer vi tilbage til.

Nye medlemmer strømmede til og Danish Maritime Pilots kunne hurtigt melde om 145 medlemmer.

Den 1. juli blev foreningen så optaget i Serviceforbundet, der igen er medlem af FH. Dermed fik den nye forening en kraftigere stemme i det faglige arbejde.

Også økonomien er blevet forbedret, siger Lars Sigvardt, formand og initiativtager til Danish Maritime Pilots, til Maritime Danmark.

“I dag har vi omkring 160 medlemmer og er blevet en del af den etablerede fagbevægelse. Under Lederne Søfart havde vi 80.000 kr. til at drive Danske Lodser for. I dag er økonomien meget større,” siger Lars Sigvardt og fortsætter:

“Vi er også blevet mere fagspecifikke, da vi alene skal tænke på lodserne”.

En af de helt store sager for den nye forening er modstanden mod Søfartsstyrelsens vejledning om hviletidsbestemmelser for lodser, der ifølge Lars Sigvardt er i strid med den gældende lovgivning.

Vejledningen betyder bl.a., at lodserierne i større grad kan fravige reglen om 11 timers hvile i døgnet, hvilket nu også er blevet indarbejdet i overenskomsterne.

Men kampen er fortsat i Danish Maritime Pilots - nu med større styrke, fordi FH er på sagen, mener formanden.

Men så er der lige det med overenskomsterne.

Foreningen havde som mål at overtage overenskomstforhandlingerne fra Lederne Søfart. Er der udsigt til, at det vil ske?

“Som situationen er i Lederne Søfart lige nu, vil jeg ikke udtale mig om den sag,” siger formanden med henvisning til, at Lederne Søfart måske bliver medlem af Serviceforbundet, ligesom Danish Maritime Pilots.

Men at Danish Maritime Pilots kæmper med næb og klør for at overtage overenskomsten så man, da foreningen var på nippet til at varsle konflikt mod DanPilot i oktober i fjor for at nå sit mål. Det blev dog droppet på grund af det øgede trusselsbillede i Østersøen som følge af Ruslands krig mod Ukraine.

”Vi noterer os at DanPilot på trods af ønskerne fra os, deres medarbejdere, har valgt at indgå overenskomst med organisationen Lederne Søfart, som ikke repræsenterer mere end godt 30 lodser og ledere i DanPilot – ud af i alt ca. 175 lodser. En overenskomst med både massive forringelser af lodsernes vilkår samt ulovlige fravigelser på lønmodtagerbeskyttelsen af arbejdstid, hviletid og natarbejde,” lød det i oktober i fjor fra Lars Sigvardt

Danske Lodser håber, at lodserne igen kan finde sammen i en forening. “Det står vi os meget bedre med,” siger formanden for Danske Lodser. Læs mere om den historie HER.

Om DanPilot kommer til at bøje sig for DMP´s krav om at få forhandlingsretten til den næste overenskomst er mere end tvivlsomt. Læs om DanPilots begrundelse HER.  

Maritimedanmark.dk

Rekruttering: Ram de rigtige kandidater – i det rette miljø

Denne artikel er del af et tema:

TEMA: Lodsernes kamp

Lodserne hører til blandt de højtlønnede i det maritime Danmark - og efterspørgslen på deres arbejdskraft er stigende. De er er deres værdi bevidst - og holder sammen. Eller. Det har de gjort. Men for tre år siden blev lodserne splittet, da ekskluderede lodser fra underorganisationen Danske Lodser under Lederne Søfart dannede deres egen forening, Danish Maritime Pilots. De har siden kæmpet for at overtage overenskomsterne fra Lederne Søfart. Men det er en kamp, der synes mere end svær at vinde.

Relateret indhold

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Faldende passagertal på sydfynske færger

14.06.2025Maritimedanmark.dk

Frygt for lukning af Hormuz-strædet

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Ærøfærgerne er løbet ind i ledelsesproblemer

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Risiko for at brændende bilskib synker

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Nor-Shipping 2025 slår alle rekorder

13.06.2025Maritimedanmark.dk

FPSO ud for Israel lukker ned

13.06.2025Maritimedanmark.dk

Skibsfarten holder vejret efter angreb

12.06.2025Maritimedanmark.dk

Stigende spænding i Mellemøsten

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

07.08.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Second Officer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Maersk Offshore Wind A/S

Third Engineer

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

03.07.2025

Skoleskibet Danmark

Uddannelseskoordinator til Skoleskibet DANMARK

MARTEC og Skoleskibet DANMARK søger uddannelseskoordinator til rederiet. Skoleskibet DANMARK er et unikt skib i en moderne verden, hvor en historisk silhuet danner rammen om en nutidig maritim uddannelse for velfungerende unge i alderen 17-25 år. Skibet sejler tre togter om året med 80 elever pr. togt.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

14.06.2025

Molslinjen A/S

MOLSLINJEN søger befarne Skibsassistenter

Vil du være en del af vores stærke team, hvor vi altid løfter i flok? Og ønsker du en hverdag til søs, men stadig have mulighed for at komme hjem hver dag?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Maritime Security Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

In this course you will learn about common threats to maritime security and how they are mitigated through the use of a Security Plan and by adhering to MARSEC levels. You will be able to describe the different roles of personnel and explain standard security procedures. You will also be able to identify how to respond to suspicious behaviour and objects.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Medical Pandemic Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to give you an awareness of medical pandemics, how they work and groups can respond to them.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Mental Health Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with a basic knowledge of mental health problems that can arise in the workplace, the symptoms of a mental health issue and how a mental health problem can be treated. You will learn about how poor mental health can impact the workplace and how companies manage mental health issues through compliance with industry legislation and regulation.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Noise Awareness (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to cover workplace noise control regulations, common hazards, exposure risks, recommended limits, and effective noise control measures.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Marine Trash and Debris Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to inform about the different types of marine trash and debris and the impact that it has on the environment. The course will also allow you to identify common sources and destinations of marine trash and debris and explain the laws, regulations and preventative measures that prevent trash and debris from polluting the waterways.

Dato

01.07.2025

Sted

Digital course

Marstal Navigationsskole
Kursus
Operations in gas carriers - Company Courses

Please ask us for details and possibillities.

Dato

01.07.2025

Sted

Marstal Navigationsskole, Ellenet 10, 5960 Marstal