Fra "støtteforening" til etableret medlem af fagbevægelsen

Danish Maritime Pilot er på godt tre år gået fra at været en slags faglig kaffeklub for lodser til at blive en fagforening, der er blevet optaget under Serviceforbundet, der er en del af FH. Men en væsentlig ting mangler fortsat.

Lars Sigvardt, formand for Danish Maritime Pilots.. Foto: DMP

Det var en udbredt utilfredshed med forholdene i Lederne Søfart efter optagelsen i Ledernes Hovedorganisation, som førte til dannelsen af Danish Maritime Pilots, der ifølge initiativtagerne skulle være en støtteforening til Danske Lodser.

Der var bl.a. uenighed om den økonomiske ramme for Danske Lodsers virke. Den daværende bestyrelse mente, at de ikke fik penge nok til deres faglige arbejde, mens Lederne Søfart omvendt mente, at lodserne betragtede kontingentkassen som “en uudtømmelig guldgrube for lodserne,” som den daværende formand, Niels Bergkvist Hansen formulerer det overfor Maritime Danmark.

Det førte til, at hele bestyrelsen for Danske Lodser blev ekskluderet af Lederne Søfart med henvisning til, at deres arbejde i Danish Maritime Pilots blev betragtet som illoyalt.

“Støtteforeningen” var allerede godt i gang med at hverve medlemmer - ikke mindst blandt lodserne i DanPilot - hvor de fleste af bestyrelsesmedlemmerne var ansat. Og med eksklusionen blev foreningen omdannet til en egentlig fagforening med et mål om at repræsentere lodserne i Danmark samt internationalt og forhandle deres overenskomster.

Det sidste kommer vi tilbage til.

Nye medlemmer strømmede til og Danish Maritime Pilots kunne hurtigt melde om 145 medlemmer.

Den 1. juli blev foreningen så optaget i Serviceforbundet, der igen er medlem af FH. Dermed fik den nye forening en kraftigere stemme i det faglige arbejde.

Også økonomien er blevet forbedret, siger Lars Sigvardt, formand og initiativtager til Danish Maritime Pilots, til Maritime Danmark.

“I dag har vi omkring 160 medlemmer og er blevet en del af den etablerede fagbevægelse. Under Lederne Søfart havde vi 80.000 kr. til at drive Danske Lodser for. I dag er økonomien meget større,” siger Lars Sigvardt og fortsætter:

“Vi er også blevet mere fagspecifikke, da vi alene skal tænke på lodserne”.

En af de helt store sager for den nye forening er modstanden mod Søfartsstyrelsens vejledning om hviletidsbestemmelser for lodser, der ifølge Lars Sigvardt er i strid med den gældende lovgivning.

Vejledningen betyder bl.a., at lodserierne i større grad kan fravige reglen om 11 timers hvile i døgnet, hvilket nu også er blevet indarbejdet i overenskomsterne.

Men kampen er fortsat i Danish Maritime Pilots - nu med større styrke, fordi FH er på sagen, mener formanden.

Men så er der lige det med overenskomsterne.

Foreningen havde som mål at overtage overenskomstforhandlingerne fra Lederne Søfart. Er der udsigt til, at det vil ske?

“Som situationen er i Lederne Søfart lige nu, vil jeg ikke udtale mig om den sag,” siger formanden med henvisning til, at Lederne Søfart måske bliver medlem af Serviceforbundet, ligesom Danish Maritime Pilots.

Men at Danish Maritime Pilots kæmper med næb og klør for at overtage overenskomsten så man, da foreningen var på nippet til at varsle konflikt mod DanPilot i oktober i fjor for at nå sit mål. Det blev dog droppet på grund af det øgede trusselsbillede i Østersøen som følge af Ruslands krig mod Ukraine.

”Vi noterer os at DanPilot på trods af ønskerne fra os, deres medarbejdere, har valgt at indgå overenskomst med organisationen Lederne Søfart, som ikke repræsenterer mere end godt 30 lodser og ledere i DanPilot – ud af i alt ca. 175 lodser. En overenskomst med både massive forringelser af lodsernes vilkår samt ulovlige fravigelser på lønmodtagerbeskyttelsen af arbejdstid, hviletid og natarbejde,” lød det i oktober i fjor fra Lars Sigvardt

Danske Lodser håber, at lodserne igen kan finde sammen i en forening. “Det står vi os meget bedre med,” siger formanden for Danske Lodser. Læs mere om den historie HER.

Om DanPilot kommer til at bøje sig for DMP´s krav om at få forhandlingsretten til den næste overenskomst er mere end tvivlsomt. Læs om DanPilots begrundelse HER.  

ME PRODUCTION A/S

Sponseret

Danskproduceret med et ekstra gear

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

TEMA: Lodsernes kamp

Lodserne hører til blandt de højtlønnede i det maritime Danmark - og efterspørgslen på deres arbejdskraft er stigende. De er er deres værdi bevidst - og holder sammen. Eller. Det har de gjort. Men for tre år siden blev lodserne splittet, da ekskluderede lodser fra underorganisationen Danske Lodser under Lederne Søfart dannede deres egen forening, Danish Maritime Pilots. De har siden kæmpet for at overtage overenskomsterne fra Lederne Søfart. Men det er en kamp, der synes mere end svær at vinde.

Relateret indhold

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Hårdt vejr skader grundstødt containerskib

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Stort containerskib passerer Suezkanalen

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Norden tankskib kolliderer med hurtigfærge

11.11.2025Maritimedanmark.dk

Svitzer køber op i Norge

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Torm køber fire MR-tankere af Scorpio

10.11.2025Maritimedanmark.dk

2.850 kvæg strandet ud for Tyrkiet

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Maersk åbner gigantisk logistikcenter i Malaysia

10.11.2025Maritimedanmark.dk

Flere hundrede flygtninge frygtes druknet

Jobmarked

Se alle

Danish Pilot Service

Danish Pilot Service ApS søger havnelodser til Skagen & Frederikshavn.

Danish Pilot Service er Danmarks største private lodseri, og vi har travlt med vores havnelodsninger. Vi er en dynamisk virksomhed med en flad struktur, højt til loftet og et hold af erfarne og dygtige lodser.

Område

Hele Danmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Småøernes Færgeselskaber

To nye kolleger søges! – Én fast og én afløser til Ragna

Træt af at sejle gennem hverdagen på autopilot?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Tekniker med erfaring indenfor kundesupport søges

Vi søger en technical engineer til vores Scrubber Service afdeling til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine scrubber systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

ME PRODUCTION A/S

Service Engineer til serviceafdeling søges

Vi søger en Service Engineer i vores MEP Gear Service afdeling, til at stå i spidsen for supporten inden for vores marine gear systemer.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Skagen Havn

Cruise Assistent

Skagen Havn søger en cruise assistent, der i samarbejde med cruise-teamet skal medvirke til at drifte og udvikle Skagen som krydstogtdestination.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

19.11.2025

Småøernes Færgeselskaber

Fur Færgeri søger færgenavigatør/færgefører

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega som fastansat afløser på fuld tid ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

MARPRO Group

Workshop Manager - Uni-Safe A/S

Ready to lead? Join Uni-Safe as Workshop Manager, manage their Copenhagen workshop and shape top-tier boat service for pro and private clients.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Dropped Objects (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide you with the knowledge to identify, prevent, and manage dropped objects in the workplace, ensuring a safer environment for yourself and others. The course also supports safe work practices in line with OSHA's requirements for workplace safety.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Crisis management and human behaviour - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of the Passenger Safety, Cargo Safety and Hull Integrity section of this course is to provide the mandatory level of knowledge required for all Masters, Chief Engineer Officers, Chief Mates, Second Engineer Officers and persons assigned immediate responsibility for embarking and disembarking passengers, for loading, discharging, or securing cargo, or for closing hull openings on board RO-RO passenger ships.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hand Safety (Adaptive) - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide an awareness of how, and why, a wide variety of hand related injuries can occur in the workplace. You will also learn how to treat specific injuries, along with practical advice on how to prevent them from occurring in the first place by following OSHA guidelines.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Hazard Awareness and Identification (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and skills to identify, assess, and address workplace hazards effectively. You will learn about various energy sources, control measures, contributing factors, and dynamic risk assessments to ensure a safer working environment for yourself and your colleagues.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
IMDG Code Awareness (Adaptive) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

This STCW IMDG code awareness e-learning course is aimed at personnel involved in the transport of dangerous goods.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stress Management (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to equip you with the knowledge and tools to manage work-related stress effectively. You will learn how to recognize the signs of stress and mental health challenges, and gain an understanding of both your responsibilities and your employer's responsibilities in addressing stress at work. You will explore a structured approach to managing work- related stress that focuses on six key factors: demands, control, support, relationships, role, and change.

Dato

01.12.2025

Sted

Digital course