Forsvaret hjælper gigantkran igennem Storebælt

I løbet af i dag skal verdens næststørste offshore kran Thialf passere Storebæltsbroen på vej mod en opgave i Østersøen. OPDATERING: Den enorme kran passerede Storebæltsbroen kl. 15.30

Kl. 15.30 mandag passerede gigantkranen Thialt Storebæltsbroen.. Foto: Storebæltsbroens webcam

Det er en vanskelig manøvre, der kræver forberedelse, præcision og akkuratesse, at liste den enorme kran under højbroen.

Kranen kan løfte over 14.000 tons. Hele fartøjet inklusiv kran og hjælpekran vejer næsten 200.000 tons. Der kan overnatte over 700 mennesker ombord. Og så er den så høj, at den kun lige kan komme under Storebæltsbroen, selv når man folder alting sammen. Mange forskellige parametre skal derfor være i orden, før den kan sejle under.

“For at det kan lade sig gøre, skal en lang række parametre være i orden. Der må for eksempel ikke være for meget strøm. Det må ikke være højvande. Vinden skal være helt rigtig, og bølgehøjden skal være tilpas lille. Desuden skal der være et passende hul i skibstrafikken. Først da kan det lade sig gøre at få kranen igennem Storebælt og under Storebæltsbroen,” fortæller kommandørkaptajn Niels Pind, der er chef for Søværnets Overvågningsenhed, som via Vessel Traffic System (VTS) - Storebælt vejleder fartøjet med kranen med at passere Storebælt.

Niels Pind forklarer, at det er Søfartsstyrelsen, der har fastlagt kriterierne for, hvornår kranen må sejle under broen, men at det er Forsvaret og Søværnet, der holder øje med, at skibstrafik omkring Storebælt sker sikkert, herunder kranens passage af Storebælt.

“Men ultimativt er det kaptajnen ombord, der, sammen med lodsen, beslutter, hvornår forholdene er optimale for at sejle under broen. Det er kaptajnens ansvar,” siger Niels Pind.

Kranen var i 34 år indtil 2019 verdens største kran, og den er i dag kun overgået af én anden kran i størrelse. Kranen når i fuldt udfoldet tilstand op i 144 meters højde. Hele fartøjet er 200 meter langt og 88 meter bredt. Fremdriften sikres af 6 rotérbare skruer, som hver kan levere 5.500 kW kraft.

“Der er 65 meters frihøjde under Storebæltsbroen, så det siger sig selv, at de er nødt til at folde kranen en del sammen, før den kan komme under. Fartøjet er dertil konstrueret sådan, at det kan sænke sig selv dybere i vandet. Det hjælper, når den skal under broen, men kun lige under broen er vanddybden stor nok” fortæller Niels Pind. Derfor er den kun sænket til sin maksimale dybgang 500 meter før og efter broen.

Kravene til passagen er, at der er vind med under 11 meter i sekundet, og at strømmen er maks. 2,5 knob. Samtidig skal vandstanden være maksimalt 10 cm. over normalen og bølgehøjden skal være maksimalt 1,5 meter.

Kl. 14.00 befandt Thialf sig ganske tæt på broen assisteret af slæbebåden Maersk Handler.

OPDATERING: Kl. 15.30 passerede Thialt Storebæltsbroen

-emte

Der var lige præcis plads nok, da Thialf kl. 15.30 passerede Storebæltsbroen.. Foto: Forsvaret

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Danske Maritime lancerer podcast om fremtidens maritime sektor

09.09.2025Maritimedanmark.dk

Helt usædvanlig opgave Marinehjemmeværnet

07.09.2025Maritimedanmark.dk

Celebrity Cruises lancerer luksus flodkrydstogtskibe

03.09.2025Maritimedanmark.dk

Beslaglagt oligark-yacht sælges på auktion

03.09.2025Maritimedanmark.dk

USA angriber narkoskib i internationalt farvand

03.09.2025Maritimedanmark.dk

Danmark på vej til at købe britiske fregatter

02.09.2025Maritimedanmark.dk

Danske krigsskibe med i stor øvelse

29.08.2025Maritimedanmark.dk

Russisk korvet ramt af ukrainske droner

Jobmarked

Se alle

Maersk Offshore Wind A/S

Marine Technician / Mechanic

Maersk Offshore Wind is hiring Offshore crew for our Wind Turbine Installation Vessel currently under Construction at Seatrium Shipyard in Singapore. The new build is expected to be delivered in Q4 2025.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.10.2025

Skagen Havn

Skagen Havn søger havneassistent

En af vores medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer uden for Skagen Havn, og derfor søger vi en ny kollega til en fast stilling som havneassistent.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

22.09.2025

Søfartsstyrelsen

Skibsinspektører til Søfartsstyrelsen

Har du lyst til at arbejde i tæt samarbejde med det maritime erhverv? Vil du være med til at sørge for, at syn af skibe handler om sikkerhed og god service? Vil du være med til at skabe vækst? Så er du måske en af Søfartsstyrelsens nye skibsinspektører.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

27.09.2025

Northern Survey ApS

Crew Manager Northern Survey

We are pleased to offer the possibility to become our new colleague in our management team!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Slagelse kommune

Fast Skipper/styrmandsafløser til Agersøfærgen - genopslag

Slagelse Kommune søger fast skipper/styrmandsafløser til Agersø- Omø færgerne. Du vil træde ind og blive del af et erfarent team tilknyttet Agersø færgen, hvor du vil indgå på fuld tid i en tørnliste med skiftende vagter/rul (der er mulighed for overnatning).

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

REDERIET M.H. SIMONSEN ApS

Nautical officers, Deck and Engine officers

We are looking for Nautical officers, Deck and Engine officers, to join our vessel trading in EU trade and Greenland coastal trade, as soon as possible.

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle