Forsvaret hjælper gigantkran igennem Storebælt

I løbet af i dag skal verdens næststørste offshore kran Thialf passere Storebæltsbroen på vej mod en opgave i Østersøen. OPDATERING: Den enorme kran passerede Storebæltsbroen kl. 15.30

Kl. 15.30 mandag passerede gigantkranen Thialt Storebæltsbroen.. Foto: Storebæltsbroens webcam

Det er en vanskelig manøvre, der kræver forberedelse, præcision og akkuratesse, at liste den enorme kran under højbroen.

Kranen kan løfte over 14.000 tons. Hele fartøjet inklusiv kran og hjælpekran vejer næsten 200.000 tons. Der kan overnatte over 700 mennesker ombord. Og så er den så høj, at den kun lige kan komme under Storebæltsbroen, selv når man folder alting sammen. Mange forskellige parametre skal derfor være i orden, før den kan sejle under.

“For at det kan lade sig gøre, skal en lang række parametre være i orden. Der må for eksempel ikke være for meget strøm. Det må ikke være højvande. Vinden skal være helt rigtig, og bølgehøjden skal være tilpas lille. Desuden skal der være et passende hul i skibstrafikken. Først da kan det lade sig gøre at få kranen igennem Storebælt og under Storebæltsbroen,” fortæller kommandørkaptajn Niels Pind, der er chef for Søværnets Overvågningsenhed, som via Vessel Traffic System (VTS) - Storebælt vejleder fartøjet med kranen med at passere Storebælt.

Niels Pind forklarer, at det er Søfartsstyrelsen, der har fastlagt kriterierne for, hvornår kranen må sejle under broen, men at det er Forsvaret og Søværnet, der holder øje med, at skibstrafik omkring Storebælt sker sikkert, herunder kranens passage af Storebælt.

“Men ultimativt er det kaptajnen ombord, der, sammen med lodsen, beslutter, hvornår forholdene er optimale for at sejle under broen. Det er kaptajnens ansvar,” siger Niels Pind.

Kranen var i 34 år indtil 2019 verdens største kran, og den er i dag kun overgået af én anden kran i størrelse. Kranen når i fuldt udfoldet tilstand op i 144 meters højde. Hele fartøjet er 200 meter langt og 88 meter bredt. Fremdriften sikres af 6 rotérbare skruer, som hver kan levere 5.500 kW kraft.

“Der er 65 meters frihøjde under Storebæltsbroen, så det siger sig selv, at de er nødt til at folde kranen en del sammen, før den kan komme under. Fartøjet er dertil konstrueret sådan, at det kan sænke sig selv dybere i vandet. Det hjælper, når den skal under broen, men kun lige under broen er vanddybden stor nok” fortæller Niels Pind. Derfor er den kun sænket til sin maksimale dybgang 500 meter før og efter broen.

Kravene til passagen er, at der er vind med under 11 meter i sekundet, og at strømmen er maks. 2,5 knob. Samtidig skal vandstanden være maksimalt 10 cm. over normalen og bølgehøjden skal være maksimalt 1,5 meter.

Kl. 14.00 befandt Thialf sig ganske tæt på broen assisteret af slæbebåden Maersk Handler.

OPDATERING: Kl. 15.30 passerede Thialt Storebæltsbroen

-emte

Der var lige præcis plads nok, da Thialf kl. 15.30 passerede Storebæltsbroen.. Foto: Forsvaret

Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Relateret indhold

17.12.2025Maritimedanmark.dk

DR-serie fortæller historien om Mærsk-dynastiets begyndelse

15.12.2025Lotek A/S

Sponseret

Sikrer tryghed på havet

14.12.2025Maritimedanmark.dk

Svensk færge indsat som flydende bro

13.12.2025Maritimedanmark.dk

To skibe kollideret på Donau

08.12.2025Maritimedanmark.dk

Øget russisk ubådsaktivitet i Østersøen

03.12.2025Maritimedanmark.dk

Go Nordic Cruiseline inviterede over 400 hjemløse til julefrokost

30.11.2025Maritimedanmark.dk

Gammel Norgesfærge får nyt liv

27.11.2025Maritimedanmark.dk

Forening vil bevare gammel storebæltsfærge

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
Personal Safety and Social Responsibility (PSSR) - STCW Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide the required level of knowledge to meet the standards of competence for seafarers Personal Safety and Social Responsibilities (PSSR) as mandated by Table A-VI/1-4 in the STCW Code.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Slips, Trips and Falls (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to help you learn about how to prevent slips, trips, and falls by understanding the associated hazards, relevant tools and equipment, and effective safety practices.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Social Responsibility Awareness - OSHA Standards (E-learning course - afholdes løbende)

The aim of this course is to provide delegates with an awareness of safe work practice responsibilities and the importance of positive attitude, good communication and respect. The course will also provide information on how to identify different types of harassment and discrimination and practical steps for responding, how to explain hazard communication and the risks associated with substance abuse and how to identify examples of good sanitary practice.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Stroke Awareness (E-learning course - afholdes løbende)

The course includes information on the prevention and awareness of strokes. Also covering the symptoms of a stroke and how you can help if you recognize that someone is having a stroke.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Task Risk Assessment (TRA) (Adaptive) (E-learning course - afholdes løbende)

This task risk assessment course is suitable for all current or potential members of task risk assessment teams. The course includes information identification of all hazards associated with the work, what a TRA is, how and when it should be carried out and the responsibilities of each person within the process.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course

RelyOn
Kursus
Transportation of Dangerous Goods by Sea (E-learning course - afholdes løbende)

This course is suitable for anyone involved in the transportation of dangerous goods by sea. It includes information on the legal responsibilities for transportation of dangerous goods or hazardous materials via sea and the special considerations that need to be taken.

Dato

01.01.2026

Sted

Digital course