Forslag skal tvinge US-eksport om bord
De store forsinkelser og flaskehalse inden for container-shipping får nu to amerikanske kongresmedlemmer til at komme med et meget kontroversielt forslag: De ønsker en lovgivning, der tvinger containerrederierne til fylde skibene med US-eksport containere og nedprioritere de tomme.
En republikansk og en demokrat i USA´s kongres hævder, at amerikanske eksportører bliver diskrimineret af containerrederierne som - ifølge dem - foretrækker at sende tomme containere tilbage til Asien fremfor at fylde skibene med amerikanske eksportvarer.
Det californiske kongresmedlem, demokraten John Garamendi beskylder således containerrederierne for at tage ublu og unfair priser.
Spekulationen går på, at prisforskellen på fronthaul og backhaul over Stillehavet nu er mere end 10.000 dollar for en 40 fods container, hvilket - ifølge de to - skulle få rederierne til at foretrække at fylde skibene med tomme containere, så de kan tjene på at få dem transporteret til Kina, hvor de mangler og tjene fedt på at sejle de fyldte retur til USA og Europa.
De to kongresmedlemmer foreslår derfor overfor Husets Transport og Infrastruktur Komite, at container-rederierne simpelthen skal have forbud mod at afvise containere fyldt med amerikanske eksportvarer.
Chefen for containerrederiernes lobbyorganisation, World Shipping Council, afviste under en høring i Kongressen tirsdag, at rederierne skulle tage ublu priser.
“Hvad der i virkeligheden driver disse problemer er den massive vækst i USA´s import,” sagde han og tilføjede, at det forhold har øget den amerikanske container ubalance med Asien fra et to-til-en forhold til et tre-til-en forhold.
Chefen for USA´s Federal Maritime Commission blev også udspurgt under høringen og sagde bl.a., at “vi ikke bare kan gøre rederierne til syndebukke. Der er gode og dårlige æg i alle kurve,” lød det.
Da blandt andet detailhandlen i både USA og andre steder i verden skriger efter kapacitet - herunder tomme containere på de rigtige steder - kan rederierne således få kritik uanset, hvad de stiller op.
Og så er vi endda først på kanten til højsæsonen, hvor eksporten fra Aisen til Europa og USA tradionelt skal vokse. Og så er der brug for endnu flere tomme containere i Kina.
Kilde: Splash.