Forsikring af slæb giver ikke problemer
Erhvervs- og vækstministeren fremkom midt i måneden med ændringer til et lovforslag om forsikring af slæb, så det nu er kunden, der får ansvaret. Bugserfirmaet skal dog sikre, at kunden er forsikret. Det giver ikke problemer, oplyser Niels Ove Henriksen, Svendborg Bugser, til Maritime Danmark.
Ifølge den internationale vragfjernelseskonvention skal skibe, der forliser, være forsikrede, så omkostningerne til bjærgningen ikke pålægges nationalstaten. I Danmark har man i Søloven udvidet forsikringspligten til også at omfatte slæb.
Ændringen af lovforslaget betyder, at bugserfirmaerne nu slipper for pligten til at forsikre slæbet. I stedet får de pligt til at sikre sig, at kunden selv har forsikret skibet. Hvis ejeren af slæbet ikke gør det, hænger vedkommende selv på udgiften til bjærgning.
”Skulle et skib komme i en nødsituation, gælder de internationale sølove, som påbyder at hjælpe uanset forsikringsforhold, så her bliver der heller ikke problemer. Det står selvfølgelig ejeren af et bugserselskab frit for at nægte at påtage sig en opgave, hvis der er tale om et mindre skib, hvor forsikringsforholdene ikke er afklaret og folk, skib eller miljø ikke er i fare”, siger Niels Ove Henriksen.
Jakob Ullegård, direktør i Danmarks Rederiforening, mener også, at det nye lovforslag er tilstrækkeligt, da det ikke bebyrder slæbebådsrederierne med store ekstraudgifter. Forslaget sikrer desuden at staten ikke får udgifter til bjærgning, hvis noget går galt under en slæbeoperation.
Søfartsstyrelsen har opgjort, at der i de seneste 20 år har været 19 forlis i dansk farvand. I kun to tilfælde har staten haft udgifter til fjernelse af vrag, og samlet har udgifterne været cirka en million kroner.
Redaktionen