For første gang: Ingen saudiarabisk olie
Igennem generationer har amerikanske olieterminaler hver evig eneste uge taget i mod tankskibe med olie fra Saudi Arabien. Importen er ganske vist faldet gennem årene, men den var der. Indtil den sidste uge af 2020.
Arkivfoto..
I maj og juni i år under priskrigen gik importen af saudisk olie helt amok i USA med leverancer af helt op til 1,6 mio. tønder pr. dag. Ellers har den ligget og svinget omkring 1,0 mio tønder om dagen i tidligere år, selvfølgelig afhængig af årstiden, men med en nedadgående trend.
I år har nedgangen efter den voldsomme import i det sene forår været voldsom. Og i årets sidste uge endte det for første gang i nyere tid med et rundt nul.
Foreløbig ligner det dog en engangsforeteelse, for i årets første uge blev der importeret 328.000 tønder.
USA har gennem de senere år skruet gevaldigt op for sin egen olieproduktion, og det har været en medvirkende årsag til faldet i importen fra Saudi Arabien.
I 2012 lå den gennemsnitlige daglige import således på 1,4 mio. tønder pr. dag, men det er siden faldet støt til et snit på 0,5 mio. tønder om dagen i 2020, og det har stor betydning for tankskibs-sektoren.
“For det (importen fra Saudi Arabien,red), der længe har været vigtig for tankskibs-sektoren, betyder USA´s faldende afhængighed af råolie fra Mellemøsten en justering af handelsstrømmene, da eksporten af råolie fra den Persiske Golf nu primært går mod øst, og USA´s eksport af råolie bliver mere vigtig end deres import af samme,” siger Peter Sand, der er chef for shippinganalysen i i BIMCO.
BIMCO forventer et yderligere fald i USA´s import af råolie fra Mellemøsten i år i forhold til 2020.
“Det betyder ændringer i handelsmønstrene for tankskibs-industrien, men på grund af de lange distancer, er de ikke nødvendigvis dårlige,” tilføjer Peter Sand.
Kilde: BIMCO