Folketinget tager stilling til ny istjeneste
Folketinget behandler i denne måned regeringens lovforslag til en ny organisering af isbrydning i de danske farvande. Loven bygger på en aftale mellem Danmarks Rederiforening, DI/Transport, Danmarks Skibsmæglerforening og Danske Havne.
Parterne er enige om, at pengene til ordningen skal komme fra en vareafgift, som lægges på alle de varer, der lastes og losses i alle danske erhvervshavne.
I brancheforeningen Danske Havne ser man tre mulige valg, som Folketinget kan tage med i behandlingen af lovforslaget:
• Folketinget kan vedtage ordningen, som den er aftalt med alle de maritime parter.
• Folketinget kan vælge at afsætte 6 mio. kr. til den nye ordning og dermed sidestille isbrydning med vintertjenesten på statens veje.
• Folketinget kan friholde vareejerne på vestkysten for afgiften, men må forudse, at vareejere i andre dele af landet så ikke vil bakke op om den solidariske ordning for de mindre havne. Også Danske Havne får svært ved at sikre opbakning til den nye organisering for isbrydning under disse betingelser.
Som et særligt og solidarisk element har parterne aftalt en ordning for de farvande og havne, hvor isen først skaber problemer. Det er Limfjorden, det Sydfynske Øhav og Smålandsfarvandet mellem Sjælland og Lolland/Falster.
Parterne har villet sikre, at skibe kan komme frem med last til disse havne på vilkår, der tager højde for, at det er tyndt besejlede farvande med mindre vanddybde, hvor trafikken særlig består af mindre skibe. Denne garanti er allerede værdsat af virksomheder i disse områder, der ikke skal frygte usikre leverancer på grund af usikkerhed om isforhold.
Kilde: Danske Havne