Flydende havnekaj øger kapaciteten
En flydende havnekaj i beton med to indvendige etager og en overbygning på to-tre etager. Det er et byggeprojekt, som den norske Longyearbyen håber at få statslig støtte til i 2016. Det kombinerede kaj- og lageranlæg er tænkt som en måde at løse havnens store kapacitetsproblemer på. Havnen må nemlig afvise skibe, som der ikke er plads til.
”Turister bliver fløjet ind, går ombord i mindre cruiseskibe, sejler i fem-ti dage og kommer tilbage igen. Vi har totalt tæt på 300 anløb i sæsonen”, siger havnechef Kjetil Bråten om baggrunden for det alternative byggeprojekt.
I 2014 gik 55.000 turister i land på den 85 meter lange turistkaj i Longyearbyens havn. Den nye flydende kaj vil i alt rumme 10.000 kvadratmeter med to etager under vand og to-tre etager over vandoverfladen. Den vil have et omfang på 120x35 meter og en højde på cirka ni meter. Det forventes, at kajkonstruktionen kommer til at veje 30.000 ton.
Meningen er, at mindre fartøjer kan lægge til ved den flydende kaj, mens større cruiseskibe kan lægge til langs hovedkajen. Den flydende kaj bliver ikke kun en kaj til krydstogtskibe. Universitetscentret på Svalbard er nemlig interesseret i at flytte forskningslaboratorier til det flydende kajanlæg, og kajanlægget får indvendigt lagerplads til blandt andet køretøjer og drivmidler. Med den nye flydende kaj vil Longyearbyen dermed kunne tilbyde ”forskningsturisme” og andre turistbesøg.
”I dag står både ude i isfjorden og venter på at kunne lægge til kaj. Når turisterne først har fået lov til at komme i land, må de tage af sted efter 2-3 timer. Hvis skibene får lov til at ligge længere tid ved kajen, bruger turisterne mere tid i byen, de drager på organiserede aktiviteter som hundeslædeture, fjeldture og lægger igen langt flere penge. Det er vigtigt for erhvervslivet”, siger Kjetil Bråten.
Longyearbyen ligger på den norske ø Spitsbergen og er Svalbards hovedby. Der er 1.800 indbyggere, og det er en af verdens nordligste bosættelser.
Kilde: tu.no