Flere store rederier følger Maersk Line
Mediterranean Shipping Company, MSC, er det fjerde rederi siden maj, der annoncerer planer om at pålægge kunderne et brændstoftillæg fra2020. MSC følger sig Maersk Line, CMA CGM og Hapag-Lloyd, der vil have kunderne til at betale de ekstra omkostninger for lavere svovlindhold i brændstof.
”MSC Mediterranean Shipping Company SA’s driftsomkostninger forventes at stige betydeligt, da vi fortsætter med at forberede os til 2020-lavsvovl-brændstofreglerne. Vi introducerer derfor et nyt globalt brændstoftillæg pr. 1. januar 2019 for at hjælpe kunder med at planlægge effekten af brændstofordningen efter 2020”, siger MSC.
MSC forventer, at de højere brændstofpriser, vil give en ekstraudgift på over to milliarder dollar om året. Ifølge MSC vil tillægget erstatte eksisterende bunker tillæg.
I går annoncerede CMA CGM planer om at videresende brændstofomkostningerne til IMO 2020.
For et par uger siden meddelte Hapag-Lloyd, at man planlagde at pålægge kunderne omkostninger på en milliard dollar, mens Maersk annoncerede et lignende træk for en uge siden for at hente øgede omkostninger på to milliarder dollar.
FN's Internationale Søfartsorganisation IMO kræver, at svovlindholdet i skibsbrændstof falder til 0,5 procent
fra 3,5 procent inden 2020.
Redaktionen