Flere LNG-drevne biltransportskibe på vej
Japanske Kawasaki Kisen Kaisha (K Line) fastholder valget af LNG som brændstof i otte biltransportskibe med en kapacitet på hver 7.000 enheder, som rederiet netop har bestilt på tre forskellige værfter. K Line fik leveret først LNG-drevne biltransportskib i marts i år.
Det japanske rederi vælger at fastholde LNG som en mellemløsning frem mod brugen af CO2-neutrale brændstoffer. De nye skibe vil udlede 25-30 pct. mindre CO2, mens svovludledningen næsten fjernes helt og udledningen af NOx reduceres med 80-90 pct. ved brug af LNG i sammenligning med olie.
“I K Lines miljø-vision 2050 har vi sat et delmål om at reducere CO2 udledningen med mere end 50 pct. i 2030 i forhold til 2008, hvilket overgår IMO´s målsætning om en forbedring på 40 pct.,” skriver K Line i en pressemeddelelse.
Rederiet vil på et ikke nærmere specificeret tidspunkt i fremtiden overgå til at bruge ammoniak eller brint for at nå målet om CO2-neutralitet.
K Lines første LNG-drevne biltransportskib, Century Highway Green, der også har en kapacitet på 7.000 enheder, blev bygget på Tadotsu-værftet i Japan.
Bygningen af de seks nye skibe bliver ligeligt fordelt mellem de to japanske værfter, Nihon og Shin Kurushima og det kinesiske Jinling-værft.
Skibene skal efter planen leveres fra 2023 til 2025.
Kilde: K Line.