Flere års mareridt er slut - Elben uddybes
Trods voldsomme protester fra de magtfulde tyske miljøorganisationer ser det nu ud til at uddybningen af Elben fra Hamborg til Cuxhaven kan sættes i gang. Ifølge Hamborgs erhvervssenator, Frank Horch, er der ikke noget der længere kan hindre projektet.
Af Jens Nørgaard
Så længe hansestaden opfylder et særligt tillæg til den seneste domstolsafgørelse ved forvaltningsdomstolen i Leipzig kan uddybningsfartøjerne sejles i stilling og påbegynde gravearbejdet. I princippet kan det allerede ske fra i morgen.
Tillægget er ifølge erhvervssenatoren imidlertid kun en formsag. På et større område ved floden skabes der plads til bevarelse af en særlig fennikel. Planten har været truet som følge af frygten for øget vandgennemstrømning i den nedre del af flodløbet. På Billwerderøen i Hamborg får planten derfor nu ideelle rammer til at overleve og fortsætte sin vækst.
Som en af verdens vigtigste handelsveje skal Elben uddybes fra 12,5 meter til 14,5 meter, så selv de største megaskibe inden for containerfarten, med op til 23.000 TEU eller mere, kan anløbe den store metropol.
Det vil tage ca. 2 år at gennemføre uddybningerne. Kostpris ca. 204 mio. EU eller ca. 1,5 mia. danske kroner. Forsinkelserne har været en alvorlig streg i regningen for havnen, med flere end 260.000 direkte og afledte arbejdspladser
Det er en kompliceret proces, der nu går i gang erkender senator Frank Horch. Forbundsregeringen i Berlin samt Senatet i Hansestaden er allerede i gang med at udarbejde oplægget, der skal danne rammen for tilbudsgiverne til projektet. Det kunne ende med et offentligt privat udbud efter OPP-metoden, Hvor den offentlige og den private part indgår et partnerskabsbaseret samarbejde.
Erhvervssenatoren er blev kritiseret fordi Hamborg Havn ønsker økonomisk deltagelse af udenlandske rederier i uddybningsprojektet. Foreløbig har franske CMA CGM og kinesiske investorer vist interesse. Som i enhver anden storhavn er det ikke ualmindeligt at brugerne – rederier med mere – deltager aktivt i udviklingsarbejderne omkring havneprojekter som containerterminaler, infrastruktur som floden Elben der er hovedfærdselsåre for skibstrafikken til/fra Tyskland og baglandet i Østeuropa.
Containeromsætningen over kaj i Hamborg er i første halvår af 2018 var på 4,3 mio. TEU en tilbagegang på 2,7 procent. Dermed ligger man allerede under sidste års omsætning i samme tidsperiode.
Forsinkelserne i uddybningsplaneren er ifølge eksperterne også baggrunden for, at Hamborg ikke længere indtager førstepladsen blandt de europæiske storhavne, men har måttet se sig forbigå af både Antwerpen og Rotterdam. Havnen er i dag den tredjestørste på det Europæiske kontinent.