Flere års mareridt er slut - Elben uddybes

Trods voldsomme protester fra de magtfulde tyske miljøorganisationer ser det nu ud til at uddybningen af Elben fra Hamborg til Cuxhaven kan sættes i gang. Ifølge Hamborgs erhvervssenator, Frank Horch, er der ikke noget der længere kan hindre projektet.

Af Jens Nørgaard

Så længe hansestaden opfylder et særligt tillæg til den seneste domstolsafgørelse ved forvaltningsdomstolen i Leipzig kan uddybningsfartøjerne sejles i stilling og påbegynde gravearbejdet. I princippet kan det allerede ske fra i morgen.

Tillægget er ifølge erhvervssenatoren imidlertid kun en formsag. På et større område ved floden skabes der plads til bevarelse af en særlig fennikel. Planten har været truet som følge af frygten for øget vandgennemstrømning i den nedre del af flodløbet. På Billwerderøen i Hamborg får planten derfor nu ideelle rammer til at overleve og fortsætte sin vækst.

Som en af verdens vigtigste handelsveje skal Elben uddybes fra 12,5 meter til 14,5 meter, så selv de største megaskibe inden for containerfarten, med op til 23.000 TEU eller mere, kan anløbe den store metropol.

Det vil tage ca. 2 år at gennemføre uddybningerne. Kostpris ca. 204 mio. EU eller ca. 1,5 mia. danske kroner. Forsinkelserne har været en alvorlig streg i regningen for havnen, med flere end 260.000 direkte og afledte arbejdspladser

Det er en kompliceret proces, der nu går i gang erkender senator Frank Horch. Forbundsregeringen i Berlin samt Senatet i Hansestaden er allerede i gang med at udarbejde oplægget, der skal danne rammen for tilbudsgiverne til projektet. Det kunne ende med et offentligt privat udbud efter OPP-metoden, Hvor den offentlige og den private part indgår et partnerskabsbaseret samarbejde.

Erhvervssenatoren er blev kritiseret fordi Hamborg Havn ønsker økonomisk deltagelse af udenlandske rederier i uddybningsprojektet. Foreløbig har franske CMA CGM og kinesiske investorer vist interesse. Som i enhver anden storhavn er det ikke ualmindeligt at brugerne – rederier med mere – deltager aktivt i udviklingsarbejderne omkring havneprojekter som containerterminaler, infrastruktur som floden Elben der er hovedfærdselsåre for skibstrafikken til/fra Tyskland og baglandet i Østeuropa.

Containeromsætningen over kaj i Hamborg er i første halvår af 2018 var på 4,3 mio. TEU en tilbagegang på 2,7 procent. Dermed ligger man allerede under sidste års omsætning i samme tidsperiode.

Forsinkelserne i uddybningsplaneren er ifølge eksperterne også baggrunden for, at Hamborg ikke længere indtager førstepladsen blandt de europæiske storhavne, men har måttet se sig forbigå af både Antwerpen og Rotterdam. Havnen er i dag den tredjestørste på det Europæiske kontinent.

Maritimedanmark.dk

53,8 mio iskolde lager-m3 understøtter globale fødevarekæder

Relateret indhold

10.12.2024Kalundborg Havn

Sponseret

Kalundborg Havn overgår målsætninger for nyt landstrømsanlæg i Østhavnen

10.12.2024Maritimedanmark.dk

Ny trawlerterminal i Nuuk godkendt

09.12.2024Maritimedanmark.dk

Frederikshavn: Advokatundersøgelse forsinket

06.12.2024Maritimedanmark.dk

Gigantiske fundamenter sendt afsted til USA

04.12.2024Maritimedanmark.dk

Grenaa Havn satser på metanol

03.12.2024Maritimedanmark.dk

Kutter påsejlede mole ved Skagen Havn

02.12.2024Maritimedanmark.dk

Odense Havn bygger sine hidtil største haller

28.11.2024Maritimedanmark.dk

Nye tanke på Kalundborg Østhavn

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle
RelyOn
Kursus
STCW - Advanced Fire Fighting (afholdes løbende)

At the end of the course the participant shall be able to use the principles for on-site management of available resources of personnel and material and shall be able to plan and exercise fire drills onboard a vessel.

Dato

30.05.2024

Tid

08:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW -Proficiency in Survival Craft and Rescue Boats other than Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

After completion of the course, the delegate must meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 Target Group: Persons to be included as the ships operating crew who must operate liferafts, lifeboats and man-over-board boats. Course Contents: Operation and construction of: - Liferafts - Lifeboats - Man-over-board boats - Life saving appliances Life-saving first aid, haemorrhage, shock and hypothermia.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Combined Boat Training Basic (afholdes løbende)

To give the delegates knowledge and skills needed to safely crew survival vessels. After completion of the course, the delegate will meet the qualification requirements in accordance with the STCW Code Table A-VI/2-1 and Table A-VI/2-2

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Fire Prevention and Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW VI/1-2 basic safety training Course Contents: Limitation of fire hazards, Maintenance of emergency contingency, Behavior in situations involving fire, Extinguishing fire.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Advance Fire Fighting Refresh (afholdes løbende)

To refresh previous gained knowledge obtained in STCW advanced fire fighting certficate. Course Contents: - Special fire conditions - Management functions and principles - Extinguishing techniques - Emergency Contingency

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark

RelyOn
Kursus
STCW - Proficiency in Fast Rescue Boats (afholdes løbende)

To give the deligate the knowledge and skills needed to safely crew an FRB. The course is acording to STCW-95, table A-VI/2-2.

Dato

16.09.2024

Tid

20:30

Sted

Uglviggårdsvej 3, Esbjerg Ø, 6705, Denmark