Fiskekasser med is forhindrer innovation
Norge eksporterede 922.000 ton laks i 2010. Det meste af den ferske fisk blev pakket i fiskekasser sammen med is. Det betyder, at tonsvis af is skal bruges hvert år for at transportere laksen, og det er disse ispakkede fiskekasser, som gør transport i sektoren for dyr.
Nofima skriver, at alt ligger til rette for at tage alternative løsninger i brug, specielt hvad angår store kunder og leverancer til anlæg rundt omkring i Europa.
Cirka 1/3 af isen som bruges til at sænke temperaturen i fisken smelter i løbet af 24 timer. Når kunden modtager kassen, indeholder den oftest 3-4 kilo is per kasse fisk, og det hamler op i mange kilo på sigt.
Fødevareforskningsinstituttet Nofima har arbejdet med alternative metoder for transport af fisk siden 90erne.
Metoderne skal undgå nedkøling af fisken. Den bedste måde er at magasinere kulden i fisken ved at sænke temperaturen nem mod udjævningstemperaturen til fisken, som typisk er -1 eller -2 grader. Metoden kales superkøling og er den nemmeste måde at øge fisken primærkvalitetsperiode på. Den kan kombineres med emballering i en beskyttende atmosfære af karbondioxid og nitrogen, både i distribution og i forbrugerpakninger. Da kan høj kvalitet beholdes i flere uger.
Brug af luft- eller kryogenmedier, kontaktfrysere og underkølt laks og tørris kan gøre arbejdet og vil have både økonomisk og miljømæssig gevinst, skriver Nofima.
Kilde: Kyst.no
Læs flere fiskerinyheder - klik HER