Femte styrt med EC225 LP Super Puma
Helikopterstyrtet i nærheden af klippeøen Turøy i Hordaland i Norge, er ikke det første, der rammer netop den type helikopter, EC225 LP Super Puma. Fra 2009 til 2012 er fire andre helikoptere af samme type nødlandet i Nordsøen, de tre gange blev alle dog reddet i live.
Den 18. februar 2009 styrtede en Super Puma helikopter ned i Nordsøen ud for Skotlands kyst. Alle 18 passagerer og besætningsmedlemmer blevet reddet i live. Helikopteren var på vej ud til den BP-drevne ETAP olieplatform 120 miles øst for Aberdeen. Godt en halv kilometer før helikopteren skulle lande på platformen, fik den motorproblemer og styrtede i havet.
En helikopter af typen Bond EF-225 Super Puma med 14 passagerer og to besætningsmedlemmer om bord styrtede onsdag eftermiddag den 1 april 2009 i Nordsøen ud for den skotske kyst. Helikopteren var på vej tilbage fra en BP boreplatform, da ulykken skete.
Helikopteren var på vej mod land med ansatte fra en BP platform i Miller-feltet, da ulykken skete. Kort før kontakten til helikopteren forsvandt, var den fløjet ind i et område med tæt tåge, 56 kilometer nordøst for Crimond i Aberdeenshire.
Ifølge den engelske kystvagt nåede helikopteren at udsende et Mayday, kort før den styrtede i havet.
Den 5. maj 2012 nødlandede en EC225 LP helikopter på vej fra Aberdeen i Skotland til Mærsk Resilient og ENSCO 102 boreplatformene cirka 45 kilometer øst for Aberdeen. Uheldet, der skete omkring 13.15 torsdag, er blevet beskrevet som en kontrolleret nødlanding på vand.
Helikopteren var på vej fra Aberdeen til boreplatformene, da den udsendte nødsignal. Det lykkedes alle 14 personer om bord at komme i en redningsflåde. Passagerer og besætning fra helikopteren blev samlet op og fløjet på Aberdeen Royal Infirmary hospitalet.
Den 22. oktober samme år nødlandede en anden Super Puma ud for Shetland. Nord Nightingale, der er ejet af rederiet Norden og indgår i Norient Product Pool, reddede de 19 personer. Ingen personer kom til skade i forbindelse med nødlandingen eller den efterfølgende redningsoperation.
Helikopteren var på vej fra Aberdeen til en olierig 86 sømil fra Aberdeen, da den blev tvunget til at nødlande. To minutter efter nødlandingen blev nødsignalet opfanget om bord på Nord Nightingale, der befandt sig få sømil fra den nødlandede helikopter.
Kaptajnen om bord på Nord Nightingale lagde straks kursen om for at nærme sig den nødlandede helikopter. Produkttankerens MOB-båd blev sat i vandet og nåede på få minutter efter frem til helikopteren.
I løbet af de næste 45 minutter lykkedes det besætningen på MOB-båden at bringe samtlige nødlandede i sikkerhed på Nord Nightingale. Efter et kort ophold om bord på Nord Nightingale, blev de 19 reddede hoisted op i to redningshelikoptere, der bragte dem i land.
Redaktionen