Fejlskøn og kursændring skyld i kæntring
En stor og hurtig kursændring var sammen med fejlskøn om lastens sammensætning årsagen til Sirius Højs pludselige kæntring uden for Bogense havn. Det viser den nu offentliggjorte søulykkesrapport. De to besætningsmedlemmer nåede at redde sig ud af skibet.
Sirus Høj var den 10 marts 2018 i gang med et uddybningsarbejde ud for Bogense, da skibet på vej tilbage til havnen fuldt lastet pludselig kæntrede i løbet af få sekunder. To besætningsmedlemmer var ombord, en i styrehuset og en i gravemaskinens førerhus. Det lykkedes dem begge at komme ud og blive reddet i land.
Havarikommissionen iværksatte straks en undersøgelse, der afdækker, “hvilke tekniske omstændigheder, der pludselig fik Sirius Høj til at kæntre” og hvilke faktorer, der førte til, “at skibets besætning ikke havde en erkendelse af, at skibet var i fare for at kæntre.”
Søulykkeundersøgelsen, der nu er offentliggjort, konkluderer følgende:
“Havarikommissionen konkluderer i rapporten, at kombinationen af en stor og hurtig kursændring samt lastens tyngde og materialesammensætning med frie væskeoverflader medførte et krængende moment, som var større end skibets oprettende moment. Det kunne konstateres, at skibet ikke havde redskaber til effektivt at bestemme skibets stabilitet efter lastningen. Derfor beroede bestemmelsen af skibets stabilitet på et skøn. Lasten havde en større vægtfylde, end besætningen havde forventet. Derfor havde skipperen ikke en erkendelse af, at skibet var i fare for at kæntre, da han foretog en hurtig og stor kursændring.”
Læs hele Havarikommissionens rapport om kæntringen HER