Færgestrid på Den Engelske Kanal ikke slut
Hvis ikke de engelske konkurrencemyndigheder CMA appellerer kendelsen vedrørende færgesejladsen mellem Dover og Calais i Den Engelske Kanal til den engelske Højesteret, så gør DFDS det. Der er nemlig tale om en ”split decision”, to stemmer mod én, og derfor mener DFDS, der er grundlag for at prøve sagen ved Højesteret.
”Vi er selvfølgelig overraskede over den her kendelse. Men det er en snæver afgørelse, og vi vil først og fremmest afvente, om de engelske konkurrencemyndigheder (CMA) appellerer kendelsen til den engelske Højesteret”, siger Niels Smedegaard, adm. direktør for DFDS, ifølge borsen.dk, der citerer Ritzau.
Sidste år bekræftede CMA den tidligere beslutning om, at Eurotunnel ikke må drive færgeruten MyFerryLink mellem Dover og Calais, og Eurotunnel fik seks måneder til at afvikle ruten. Eurotunnel satte derfor færgerne til salg. Afgørelsen gik på, at hvis det var muligt at finde en helt anden ejer til MyFerryLink, der var helt uafhængig af Eurotunnel, kunne MyFerryLink godt fortsætte.
Eurotunnel, der også driver tunnelforretningen, vil med færgerne have en markedsandel på over 50 procent, og det vil påvirke konkurrencesituationen.
Kilde: borsen.dk