EU udspil om indre marked for skibsfart
EU-kommissionen har offentliggjort sin anden akt for det Indre Marked. Akten indeholder 12 konkrete prioriteter, som Kommissionen vil fokusere på i det kommende år for at støtte vækst, beskæftigelse og tilliden til det indre marked.
Danmarks Rederiforeningen har været kraftigt involveret i drøftelserne om at skabe et reelt europæisk maritimt transportområde uden administrative barrierer.
I den forbindelse deltog danske rederier i pilotfasen af EU`s Blue Belt projekt. Blue Belt projektet havde til formål, at overbevise de nationale toldmyndigheder om, at skibenes sejladser bliver overvåget tæt og hermed sikre disse myndigheder en bedre risikovurdering ved anløb i en EU havn
”Det signal, som Single Market II udsender, er utrolig vigtig for Dansk skibsfart og for Rederiforeningen. Vores medlemmer har været blandt de ledende rederier i pilotfasen for Blue Belt-projektet. Vi er især tilfredse med, at Blue Belt nu går fra at være et projekt til at være et konkret lovgivningsinitiativ”, siger Simon C. Bergulf, Sekretariatsleder i Rederiforeningens Bruxelles-kontor.
Den anden nøgleaktion i Akten for det Indre Marked II specifikt adresserer behovet for at nedbringe de administrative byrder og på den måde sikre, at det indre marked også gælder for skibsfart.
”Vi har hidtil været i en lidt "skizofren situation" hvor EU opfordrede til at flere varer at blev transporteret med skib, samtidig med at administrative- og toldbyrder var så tunge, at skibsfarten som eneste transportsektor ikke fik reel gavn af det indre marked. Vi håber nu, at alle Kommissionens generaldirektorater, samt medlemslandenes told- og skattemyndigheder vil støtte en ambitiøs lovgivning, som kan sikrer et reelt indre marked for søfart. Arbejdet med de danske myndigheder er begyndt og vil fortsætte styrket på dette grundlag. Det er vanskeligt at vurdere, hvor meget det vil betyde i kroner og ører for vores medlemmer, men det vil uden tvivl gøre det muligt for maritim transport at konkurrere så effektivt som muligt med andre transportformer og løfte en stor byrde fra rederiernes og ikke mindst kaptajnens skuldre”, siger Simon C. Bergulf.
En ”Blue Belt lovgivningspakke” forventes vedtaget inden juli 2013. Den vil adressere intra-EU søfart samt havneeffektivitet og generaliseret brug af elektronisk kommunikation.
Kilde: Danmarks Rederiforening