EU skal påvirke international handel
Ny rapport fra europæisk tænketank viser, at stigende protektionisme på EU's eksportmarkeder har bremset væksten i EU’s eksport siden 2009. Derfor er der brug for at supplere EU's indsats for nye handelsaftaler med en styrket dialog med de enkelte markeder, mener Danske Rederier.
”De bekymrende tal viser med al tydelighed, at det er afgørende, at EU er aktiv på handelsområdet. Det er særligt vigtigt for dansk søfart, at EU fastholder den ambitiøse tilgang til handelsaftaler med omverdenen, da over to tredjedele af søfartens eksport går til markeder uden for EU’s grænser. Som en lille eksportnation har vi brug for et handlekraftigt EU til at holde markederne åbne”, siger Jacob K. Clasen, direktør i Danske Rederier.
I sidste uge kom tænketanken ”Centre for Economic Policy Research” med den 22. udgave af deres ”Global Trade Alert Report”. Rapporten indikerer, at en del af årsagen til den stagnerende vækst i EU’s eksport kan findes i handelshindrende tiltag på EU's eksportmarkeder.
Rapporten viser, at mere end 70 procent af eksporten fra EU blev underlagt en form for handelsrestriktion i 2015. Siden november 2008 er mere end 3.200 protektionistiske tiltag implementeret på udenlandske markeder.
Tidligere har fokus ligget på de mere protektionistiske tiltag som kerneproblemet. Ifølge den nye analyse i ”Global Trade Alert” har problemet nu ændret karakter. Rapporten viser, at det i højere grad end tidligere er elementer som statsstøtte og andre former for nationale subsider hos EU’s handelspartnere, som giver problemer for den europæiske eksport.
En løsningsmodel kunne ifølge Danske Rederier være en højere grad af udnyttelse af frontlinjen for EU - nemlig de europæiske repræsentationer ude i verden.
”Den europæiske udenrigstjeneste bør i langt højere grad aktiveres til at fremme handelen. EU’s delegationer i tredjelande har potentiale til at spille en vigtig rolle, når europæiske virksomheder møder udfordringer på eksportmarkederne. De danske rederier har haft stor gavn af assistancen fra de forskellige repræsentationer – senest i Ghana, hvor EU og Danmarks udenrigsministerium arbejdede sammen om at undgå ny skadelig lovgivning,” siger Jacob K. Clasen.
Kilde: Danske Rederier