EU-kontrol med skibsophugning
Fremover skal skibsophugningsanlæg optages på en ny EU-liste for at være godkendt til skrotning af skibe. Listen er lavet på baggrund af en ny EU-forordning og har betydning for alle skibsophugningsanlæg, og stiller også krav til redere om at vælge godkendte anlæg til ophugning.
Den ny EU-forordning stiller krav til rederier om, at de fremover sikrer, at skibe, der skal ophugges, kun bliver det på virksomheder, der er optaget på den europæiske liste over godkendte skibsophugningsanlæg.
Skibsredere er desuden ansvarlige for at træffe forholdsregler, der sikrer, at skibet konstant opfylder kravene i administrationen i den medlemsstat, under hvis flag skibet sejler, indtil det tidspunkt, hvor operatøren af skibsophugningsanlægget påtager sig ansvaret for det pågældende skib.
De nye EU-regler bestemmer også, at skibsophugningsanlæg, der er godkendt bør opfylde de nødvendige krav for at sikre beskyttelse af miljøet, arbejdstagernes sundhed og sikkerhed samt miljømæssigt forsvarlig håndtering af det affald, der nyttiggøres fra ophuggede skibe.
I forlængelse af forordningen, har den danske Miljøstyrelse meddelt, at den senest 13. marts 2015 skal have modtaget ophugningsvirksomhedernes ansøgning til den nye EU-liste for at kunne meddele EU-Kommissionen, hvilke danske skibsophugningsanlæg, der opfylder kravene til at blive optaget på EU-listen.
Miljøstyrelsen har derfor kontaktet landets kommuner og relevante brancheorganisationer og bedt dem om at give Miljøstyrelsen besked, hvis de mener, at et ophugningsanlæg burde være på listen.
Skibsophugningsanlæg, der ikke er meldt ind til Miljøstyrelsen inden den 13. marts, vil ikke blive optaget på den første EU-liste over godkendte skibsophugningsanlæg. EU-Kommissionen er forpligtet til at opdatere listen løbende, men det er uvist, hvornår det igen er muligt at komme på listen, hvis man ikke er optaget på den første liste, oplyser Miljøstyrelsen.
Læs EU-forordningen HER
Kilde: Søfartens Ledere