Esvagt indgår kontrakt med Siemens
Siemens Energy har indgået en aftale om charter af to nybyggede Offshore havmøllefartøjer med rederiet Esvagt A/S. De to nye skibe vil betyde store fremskridt i logistik, effektivitet og operationelle kapaciteter. Skibene er specielt designet til servicering af havvindmølleparker.
"Med mere end 20 års erfaring i servicering af offshore vindmøller, der opfylder de unikke udfordringer inden for et ofte barskt uforudsigeligt havmiljø er vores kernekompetence," siger Tim Holt, CEO i Siemens Energy Service Renewables.
Maritime Danmark bragte allerede den 13 juli nyheden om, at Esvagt havde bestilt to havmøllesupportskibe hos Havyard i Norge. På det tidspunkt var der ingen oplysninger om, hvilke opgaver fartøjerne skulle bruges til.
Siemens og Esvagt og Siemens mødtes i denne uge i Esbjerg for at fejre projektets start og underskrive aftalen. Skibene bliver bestilt specielt til Siemens 'serviceaktiviteter på Butendiek og baltiske II offshore vindkraftværker i Tyskland, som begge er planlagt til at komme i drift i 2015.
De nye skibe giver direkte adgang ved hjælp af et avanceret hydraulisk landgangsbrosystem, der vil arbejde stabiliserende og give sikker adgang til møller i varierende bølgeforhold. De vil også omfatte boliger for mere end 30 teknikere i flere uger ad gangen, så de kan leve og arbejde fra fartøjerne og bruge mindre tid på at rejse til og fra kysten.
Skibene vil fungere som flydende offshore indkvarteringsplatforme med opbevaring af reservedele og on-site kontorlokaler.
"Dette nye, state-of-the-art design koncept er udviklet med et stærkt fokus på at fremme og effektivisere vores offshore service-drift og logistik til gavn for vores kunder. Mindre tid brugt på rejser til og fra kysten giver mulighed for mere tid på stedet og
mere effektiv og omkostningseffektiv udnyttelse af ressourcerne”, siger Tim Holt.
Bygningen af fartøjerne er planlagt til at starte i denne måned på Havyard Shipyard i Norge med forventet levering i begyndelsen af 2015. Hvert fartøj måler 84 meter i længden og hahar en maksimal hastighed på 14 knob.
Skibene vil have reservedele til vedligeholdelse af vindmøller i standard 20-fods containere på skibets lastdæk.
Siemens' BlueDrive™ fremdrivningssystem vil blive brugt til at reducere CO2-emissioner og brændstofforbrug.
Kilde: Siemens Energy service Sector