Er atomdrevne containerskibe fremtiden?
En ny rapport peger på, at hurtigtsejlende, atomdrevne, mindre containerskibe kunne være den udledningsfrie løsning til fragt af kostbart gods, der i dag transporteres på miljøbelastende mega-containerskibe. Men forhindringerne er fortsat enorme.
Det er det store fokus på at reducere udledningerne fra skibsfarten, der har fået en norsk og en dansk forsker til at overveje, om atomdrift kunne være et realistisk alternativ på containerskibe.
Men høje bygnings- og skrotningsomkostninger samt problemer med at få politisk og samfundsmæssig accept af atomdrevne contianerskibe, vil fortsat være store forhindringer, påpeger en af forskerne, Halvor Schoyen fra University College i Sydøst Norge.
Der kunne dog være en niche-rolle for højhastigheds-skibe til transport af kostbart gods. Schoyen og den danske medforfatter, Kenn Steger-Jensen fra Aalborg Universitet peger på muligheden for at et langsomt sejlende 20.000 TEU containerskib kunne blive afløst af et 35 knob, 270 miegawatt atomdrevet containerskib med en kapacitet på 9.200 TEU.
Men de påpeger selv i deres research-artikel “Nuclear propulsion in ocean merchant shipping: The role of historical experiments to gain insight into possible future applications", at der vil være enorme forhindringer.
Blandt disse er en byggepris, der kan blive 2,5 gange højere end bygningen af et konventionelt skib, meget højere udgifter til reparationer, forsikring, sikkerhed og bemanding, mens omkostningerne til brændstof til gengæld kan blive lavere.
Dertil kommer usikkerhed om intervallerne for “påfyldning” af brændstof i form af uran, højere omkostninger ved skrotning og måske allermest vigtigt: adgangen til havne.
De fire atomdrevne eksperimental-skibe (bortset fra atomdrevne krigsskibe), der hidtil er blevet bygget, oplevede alle politisk modstand og blev udelukket fra mange havne verden over.
Så umiddelbart tyder det mest på, at atomdrevne containerskibe ikke er svaret på skibsfartens
miljømæssige udfordringer
Kilde: TradeWinds