Er atomdrevne containerskibe fremtiden?

En ny rapport peger på, at hurtigtsejlende, atomdrevne, mindre containerskibe kunne være den udledningsfrie løsning til fragt af kostbart gods, der i dag transporteres på miljøbelastende mega-containerskibe. Men forhindringerne er fortsat enorme.

Det amerikanske Savannah var verdens første atomdrevne eksperimentelle fragtskib, søsat i 1962..

Det er det store fokus på at reducere udledningerne fra skibsfarten, der har fået en norsk og en dansk forsker til at overveje, om atomdrift kunne være et realistisk alternativ på containerskibe.

Men høje bygnings- og skrotningsomkostninger samt problemer med at få politisk og samfundsmæssig accept af atomdrevne contianerskibe, vil fortsat være store forhindringer, påpeger en af forskerne, Halvor Schoyen fra University College i Sydøst Norge.

Der kunne dog være en niche-rolle for højhastigheds-skibe til transport af kostbart gods. Schoyen og den danske medforfatter, Kenn Steger-Jensen fra Aalborg Universitet peger på muligheden for at et langsomt sejlende 20.000 TEU containerskib kunne blive afløst af et 35 knob, 270 miegawatt atomdrevet containerskib med en kapacitet på 9.200 TEU.

Men de påpeger selv i deres research-artikel “Nuclear propulsion in ocean merchant shipping: The role of historical experiments to gain insight into possible future applications", at der vil være enorme forhindringer.

Blandt disse er en byggepris, der kan blive 2,5 gange højere end bygningen af et konventionelt skib, meget højere udgifter til reparationer, forsikring, sikkerhed og bemanding, mens omkostningerne til brændstof til gengæld kan blive lavere.

Dertil kommer usikkerhed om intervallerne for “påfyldning” af brændstof i form af uran, højere omkostninger ved skrotning og måske allermest vigtigt: adgangen til havne.

De fire atomdrevne eksperimental-skibe (bortset fra atomdrevne krigsskibe), der hidtil er blevet bygget, oplevede alle politisk modstand og blev udelukket fra mange havne verden over.

Så umiddelbart tyder det mest på, at atomdrevne containerskibe ikke er svaret på skibsfartens

miljømæssige udfordringer

Kilde: TradeWinds

Relateret indhold

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Greenpeace-aktion i protest mod den russiske skyggeflåde

13.04.2024Maritimedanmark.dk

Danske Rederier har særligt tre ønsker til det kommende EU-Parlament

22.03.2024Maritimedanmark.dk

Så stor er tunnelfabrikken ved Rødbyhavn

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Iver Huitfeldt træner i Det Røde Hav

21.03.2024Maritimedanmark.dk

Inspektionsfartøjer tilbage på havet

19.03.2024Maritimedanmark.dk

Rigsfællesskab vil pause dybhavsminedrift

19.03.2024Maritimedanmark.dk

På ekspedition med all-inclusive

10.03.2024Maritimedanmark.dk

Maersk Welkin nu på svenske hænder

Jobmarked

Se alle

MARPRO Search & Selection

HSEQ & Sustainability Coordinator

Are you passionate about ensuring safety, preserving the environment and quality, and promoting sustainability?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

RelyOn Nutec

Timeansatte instruktører

Har du en uddannelse inden for det maritime, offshore eller brand & redning? Er du en udadvendt profil med flair for at formidle din viden, og vil du være en del af en organisation, hvor alle tager ansvar for at give vore kursister den bedst mulige læring og oplevelse?

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Horsens Kommune

Navigatør til Endelavefærgen søges snarest

Da en af vores gode medarbejdere har valgt at søge nye udfordringer, søger vi en ny og frisk navigatør. Du vil efter grundig oplæring skulle fungere både som skibsfører og som styrmand.

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

27.04.2024

Skive Kommune

Overfartsleder til Fursund Færgeri

Kunne du tænke dig at have den smukke Limfjord som arbejdsplads? Så har du nu muligheden for at blive vores nye kollega ombord på færgerne Mjølner-Fur og Sleipner-Fur.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

20.04.2024

MARPRO Search & Selection

Recruitment Consultant

Are you passionate about the maritime industry? Can you talk to anyone? Can you roll with the punches? Recruitment can be unpredictable, but we need someone who can handle challenges with a smile on their face.

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Port of Aalborg

Havneassistent

Vil du være en bærende del af det team, som dagligt har ansvaret for servicering og organisering af havnens skibe, agenter, kunder og besøgende? Så er du måske vores nye havneassistent?

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

13.04.2024

H. Folmer & Co.

Indkøber

Er du indkøber med interesse og forståelse for den maritime industri? Har du teknisk erfaring og evnen til at håndtere forskelligartede opgaver i en dynamisk og uforudsigelig arbejdsmiljø? Så er denne stilling som indkøber i vores rederi måske noget for dig!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

H. Folmer & Co.

Bemandingsansvarlig

Vil du arbejde med påmønstring og afmønstring i et dansk rederi med international skibsfart? Og har du lyst til at være en del af en virksomhed med fart på og højt til loftet? Kom med på holdet hos H. Folmer & Co. og få en spændende hverdag som bemandingsansvarlig.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Svitzer

Chief Officer

Would you like to become part of a dynamic team with great working conditions?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.05.2024

Navi Merchants

Senior Chartering Manager

When you're part of Navi Merchants / Copenhagen Merchants, you'll experience having many opportunities to influence your own daily life, as well as your own and your team's development. Therefore, your tasks and responsibilities are sure to evolve to become unique. However, to begin with, we have a clear expectation that your main areas of responsibility will be:

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle