Elbiler en tikkende bombe på bilfærger

Den hurtige vækst i antallet af elbiler er kommet bag på færgerederierne, der ikke har rustet færgerne og instrueret mandskabet godt nok til, at løse udfordringerne hvis der opstår brand i en elbil mens den befinder sig på en færge.

Foto: PR.

”Den maritime industri er traditionsrig og lidt konservativ, og der kommer normalt først nye regler på området efter en ulykke eller tragedie”, sagde Alexander B. Kleiman, Project Manager i DBI, ved et maritimt webinar afholdt af Watson Farley & Williams i denne uge.

På webinaret blev den øgede mængde af elbiler, som transporteres til søs, debatteret, og her mente eksperterne, at de gældende regler og procedurer for detektering og brandbekæmpelse skal revideres. Desuden lader bestemmelserne for skibsbygning og procedurer for deklarering af last meget tilbage at ønske.

Bl.a. bør det tages med i overvejelserne, at el- og hybridbiler opfører sig anderledes ved brand end konventionelle biler, og at besætningen til søs ikke er tilstrækkeligt trænet til at håndtere en batteribrand.

En brand i en el- eller plug-in-hybridbils batteri er en udfordring. For den er svær at slukke og kan blusse op igen længe efter, at den er slukket. Et brændende batteri afgiver desuden store mængder af den giftige og ætsende gas hydrogenfluorid, der gør området farligt for mennesker og slukningsarbejdet besværligt.

”På en færge kan man ikke tilkalde beredskabet og få dem til at løse problemet. Der er kun besætningen. Og man kan ikke anvende de kendte metoder fra land med at rulle den brændende elbil af vejen og bede folk søge et andet sted hen. Hurtigfærger er tilmed lavet af aluminium, som kan brænde”, siger Carsten Møller, forretningsudvikler i DBI.

Dansk Brand- og sikringsteknisk Institut - DBI - deltager i projektet ELBAS, som skal skabe operationelle, konkrete anbefalinger til rederier om, hvordan man indretter brandstrategier for elbiler på færger.

Ud over DBI deltager DFDS, Scandlines og Molslinjen A/S. ELBAS er støttet af Den Maritime Fond, og budgettet er på 2,4 mio. kr.

Redaktionen

Aalborg Kongres & Kultur Center

Sponseret

Aalborg bliver verdens fiskerihovedstad i oktober

Vexve Denmark | Frese A/S

Sponseret

Smartere køling kan spare brændstof og reducere CO₂

Denne artikel er del af et tema:

TEMA: Danske færgerederier

Selv om der gennem årene er bygget mange broer ud til øer, mellem landsdele og endda til udlandet - så er der stadig masser af færgetrafik i Danmark. Sidste år fragtede danske færger over 20 millioner passagerer, hvilket rækker til en tredjeplads på listen over de lande i Europa, der har mest færgetrafik.

Relateret indhold

15.09.2025Maritimedanmark.dk

Stort fragtskib på grund i Arktis

14.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk har erklæret Generel Average efter branden på Marie Maersk

13.09.2025Maritimedanmark.dk

DFDS-profilen Kasper Moos bliver ny CEO for P&O Ferries

12.09.2025Maritimedanmark.dk

DNV: Skibsfarten går ind i næste fase af grøn omstilling

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Trafikdirektør stopper efter få måneder på posten

12.09.2025Maritimedanmark.dk

CMA CGM kopierer Maersk og afviser ekstra gebyrer før nye amerikanske afgifter

12.09.2025Maritimedanmark.dk

Hafnia bekræfter interesse for fusion med Torm

11.09.2025Maritimedanmark.dk

Maersk udfordrer COSCO på ruter i Asien

Jobmarked

Se alle

Bliv opdateret med maritimedanmark.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet fra den maritime branche. Vi leverer nyhedsoverblikket og fagligheden, gode jobtilbud og faglige events. Hver dag,

Se flere temaer

Events

Se alle